Midsommar på Ven 2004

Janne hämtar Victor och Marcus i Hässlunda klockan 7.30 onsdag morgon (innan midsommarafton) för att de längtat att komma till Ven för att grilla korv och ha det mysigt. Vi trotsar vädrets makter och ger oss iväg klockan 10.00 från Råå medan solen ännu visar sig och vinden ligger på en ganska behaglig styrka, ca 8m/sek. Går med endast försegel och lite hjälp av maskinen och lägger till i Norreborg efter 1 timme. Hinner precis få upp tältet innan regnet vräker ner och vinden ökar till kuling. Victor klär sig i regnställ och flytväst och ligger på bryggan för att fånga diverse småkryp från sjöbottnen, medan Marcus tar sig en liten tupplur i farfars koj. När kvällen kommer är grillning utomhus inget att tänka på, utan stekjärnet åker fram och korven serveras stekt med tillbehör. Eftersom leksaker och böcker blivit kvar i Hässlunda läses godnattsagan från Bil Temas katalog och farfars bok om fiskar. Fungerar alldeles utmärkt och båda killarna somnar gott när de blir vaggade till söms av vind och vågor.
    Torsdag morgon är lik gårdagen, dvs. vädermässigt. Efter frukost har båda killarna massor med spring i benen så farfar får klä sig i regnställ och ge sig ut på ön och leka lite i leran.14.30 är det dags för taxi till Bäckviken för vidare färd till Landskrona med färjan där Katrin möter upp. Janne byter sina små telningar mot Eva och Uffe som bestämt sig för att åka färja istället för att segla med Edla. Ett mycket bra val med tanke på vädret!
    Som alltid har vi en trevlig kväll tillsammans ute i sittbrunnen med en underhållande fotbollsmatch mellan England och Portugal. Vi kryper till kojs i hyfsad tid för att vara pigga inför midsommaraftonens aktiviteter.
    Vaknar av regnet som piskar mot rufftaket! Janne offrar sig att stiga upp och laga en god frukost till oss tre, som serveras i sittbrunnen under ett droppande tält. Det sista som lämnar en är ju hoppet på bättre väder. Vi får vänta tålmodigt hela dagen ända tills det är dags att inta vår gemensamma sillmiddag klockan sex som brukligt. Då är det något som plötsligt bländar oss från den danska sidan!
    Vi äter, sjunger, skålar och har det mysigt tillsammans innan det är dags för gemensam dans kring majstången som Mats rest. Varma och "goa" innanför västarna tar vi några lekar och danser runt stången, medan cyklande gäster filmar och fotograferar det glada gänget. När det är dags för den sedvanliga korvgrillningen ser vi en båt på ingång. My Life har i mörkret hittat till Ven efter lite festande på Råånocken. Roland hoppar i land med dragspelet och det blir genast lättare att hålla rätt takt och melodi. Klockan 24.00 stämmer alla upp med sång och gratulationer till Roland som fyller 55 år. Efter någon timme tar Leif sin sovsäck och går till sitt natthärbärge ute i naturen någonstans. Vi andra drar oss tillbaka till båtarna. Eva och Janne väljer att spela en tolva innan det är dags att krypa till sängs. Uffe och jag sitter i sittbrunnen till klockan 03.00 då kortoxarna fått nog.
    Radion startar klockan 08.00 och vi väcks av Lasse Swan som hälsar alla med slutsiffra 08 välkommen att tävla i Ring Så Spelar Vi. Janne rusar upp och ringer, men tyvärr inte med någon framgång den här gången heller. Frukosten intar vi inte förrän strax efter 10.00 då tävlandet är avslutat.
    Regnet har upphört men kylan kvarstår. På med tjocka jackor innan det är dags för promenaden till Kyrkbacken. Viktigt att inte frångå traditionerna! Äter det gamla vanliga vid framkomsten och dricker medhavd dryck. Grillandet får vara för oss ombord på Jolanta när kvällen närmar sig. Spisen duger bra, maten passar både att grilla och steka. Fotbollsmatchen mellan Sverige och Holland får Eva och Janne se i lugn och ro i sittbrunnen medan Uffe och jag blundar nere i båten. Uffe vaknar till, och sällar sig till gänget medan jag sover skönhetssömn i förpiken.
    Söndag och dags att segla mot hemmahamn när solstrålarna visar sig från en blå himmel, ganska typiskt! Men vi fyra är glada att vi tillbringat ytterligare en midsommar på Ven. Vi har haft det kyligt och regnigt men ändå kul och härligt tillsammans, både i och utanför båten.

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor]