Fiji och Tonga
10 februari  - 26 mars

4/3    Hej alla besökare! Nu har vi åter kommit in till civiliserade trakter dvs. till huvudön Viti Levi  på Fiji efter tre veckors öluffande. Vid ankomsten (10/2) till Fiji tog vi in på Travellers Beach Resort i Nadi för två övernattningar. Ett helt OK ställe att planera hur man ska ta sig ut till öarna runt omkring. Vi köpte ett Bula Pass för 265 F$ gällande i 21 dagar att luffa runt i Yasawagruppen med Awesome Adventures katamaran. Yasawagruppen består av ett 20-tal öar och ligger nordväst om huvudön.
    Första öbesöket blev Waya Lailai där vi stannade i 2 dagar, tyvärr med ihållande regn hela tiden. Nästa stopp gör vi på Naviti Island och vädret blir bättre så vi kan njuta av det fina vattnet med snorkling, bad och dykning. Janne gör ett grottdyk och får se en 2 m lång White Tip shark dvs. en revhaj. Gör även ett besök i byn på ön där vi bla blir inbjudna till skolan som har 150 elever från åk. 1-8, på ön finns totalt 4 byar men endast en skola. Rektorn visar stolt upp klassrum, elevernas utemiljö där de lär sig att odla och ta hand om frukt och grönsaker och att de även har en dator som de köpt för pengar som turister givit dem. Nu väntar han bara på att de ska få en generator så att de kan få ström i skolan. Vid ankomsten till byn tar bychefen emot oss och vi har som brukligt med oss en gåva till honom och övriga i byn. Vår gåva är ett paket med kavarot. Det är en ört som de först maler och sedan blandar med vatten och dricker på ett speciellt vis ur skålar tillverkade av kokosnötter. När vi återvänder tillbaka blir vi inviterade att vara med om en kava ceremoni tillsammans med en av ägarna till Korovo Resort.
    Två dagar efter Ingrid och Leif , lämnar vi också Naviti för att ta oss upp till den nordligaste ön Nacula, där vi blir väl mötta med blommor och juice på stranden. Vår tanke var att stanna två nätter på Safe Landing Resort men redan första kvällen känner vi att det här är verkligen Söderhavet som vi så länge drömt om. Stannar totalt åtta dagar och njuter av den underbara sandstranden, den goda maten och den fantastiska personalen som ser till att vi verkligen trivs varje minut under dygnet. Vi besöker bla. Blue Lagun där filmen med samma namn är inspelad. Får också vara med om en Fijiansk prästvigning då ägaren till stället ska vigas till präst. Blir inbjudna till party efteråt hemma hos hans familj, kan tyvärr ej stanna tiden ut eftersom myggorna håller på att äta upp oss, har trots allt fått uppleva en fantastisk kväll med alla i byn. De flesta dagarna har antalet gäster inte varit mer än 10-12 st. vilket gjort att alla suttit tillsammans både gäster och personal,  vi kände oss verkligen hemma när vi spelade Uno och andra kortspel kvällarna igenom.
    En härlig morgon packades båten för picknick till en öde ö med underbar snorkling, bad och en härligt  grillad fisk som tillretts på stranden. 10 toppen nöjda gäster återvänder till Safe Landing för volleyboll turnering med killarna från byn.
    Lämnar norra övärlden den 26 och drar ner till Waya Island där vi bokat två övernattningar. Efter åtta dagar sol kan vi inte klaga över att regnet åter strilar ner. Gladast för regnet är byborna som så väl behöver det och vi kan i lugn och ro läsa in oss på Tonga som vi inte kan något om.
    28/2 är det åter dags att hoppa på båten för vidare färd mot Bounty Island. Plötsligt får vi syn på Ingrid och Leif som hoppar på utanför Kuata Island där de haft två nätter. Deras luffande gick från Naviti Island till Tavewa Island där de fann sitt paradis på Davids Place och stannade i 10 dagar. Lyckan blev fullständig då de fick komma ut på bla. djuphavsfiske vilket Leif länge längtat efter. Han fick en fullträff under ett nattfiske med fångst av både haj och barracuda. De fortsätter in till huvudön eftersom de har ett tidigare flyg än oss till Tonga  och vill hinna med även Coral Coast innan de lämnar Fiji. Vi tar in på Bounty för två nätter.
    Vi avslutar vårt öluffande på South Sea Island som är den allra mista av öarna med ett Resort för övernattning. Bula Passet är utnyttjat till 100 % när vi återvänder in till huvudön den 3/3 och tar in på Nadi Bay Hotel. De sista dagarna innan avresa till Tongataupo hade vi tänkt att ta oss söderut mot huvudstaden Suva och Coral Coast.

8/3    Åter tillbaka i Nadi på samma hotell dvs. Nadi Bay Resort efter en busstripp till Suva och Coral Coast. Huvudstaden hade inte mycket att erbjuda så vi strosade mest omkring och tittade på gamla kolonialbyggnader och hamnlivet. En överraskning fick vi innan vi lämnade staden, nämligen att se några hula-hula dansande tjejer på stranden som hade ett uppträdande under pausen av en kanot tävling. På väg tillbaka övernattade vi två nätter på Coral Coast innan vi tog lokalbussen tillbaka. I morgon lämnar vi Fiji för att flyga till Tongatapu som är huvudön på Tonga. Har hört att det är ett års landssorg där efter att sonen till kungen avlidit. Nya rapporter kommer så fort vi får tillfälle att uppdatera. Hur det är på Tonga vet vi ju ej.

10/3    Efter en flygning på 1,5 timme landar vi på Fua'amotu som är Tongatapus flygplats belägen på södra delen av ön, körtid med taxi 30 min. till Nuku'alofa Tongas huvudstad. Svårt att förstå att en huvudstad kan vara så liten och ha så få invånare, endast 4000-5000 personer bor här. Tongas totala befolkning uppgår till cirka 100 000 fördelade på 37 bebodda öar. När vi ska planera våra två veckor här läser vi i reklambroschyrerna några anledningar att besöka just denna plats på jorden nämligen; enda kungadömet kvar i Polynesien, har aldrig varit någon koloni, ett säkert resmål, idylliska små öar med bra väder året runt, engelska talas av många och dessutom ett paradis för dykare och surfare. Om allt detta stämmer har vi hittat ytterligare en fin plats att bara finnas till på. Äventyren startar imorgon längs den västra kusten på Tongatapu, därefter kommer vi att ta oss vidare ut bland öarna.

15/3    Att bada på västra sidan var inte vad vi trott, ganska mycket koraller och mycket tidvatten. Stannar på Good Samaritan Inn för två nätter och får vara med om en Tonga kväll med god buffé och trevlig dans. När vi sitter och pratar med ett par från Australien och vänder oss om mot baren får vi se Leif och Ingrid komma tillsammans med Birgitta, Jan och Eva från Sverige som kommit för att uppvakta "födelsegrisen".  De hade tagit emot Leif och Ingrid på flygplatsen på Tongatapu och hälsat dem välkomna till Tonga. Vilken överraskning! Den 13:de på morgon träffas vi åter för att ta oss ut till Atata Island där den stora festen ska äga rum på Royal Sunset Resort. Båtresan ut till ön tar bara 40 minuter och vi hälsas välkomna med juice av en trevlig dam från Nya Zeeland som är ägare till stället. Ön erbjuder mycket goda bad och snorklings möjligheter. Leifs stora dag börjar med tidig uppvaktning på sängen och därefter en god frukost. Ett besök i kyrkan hinner vi också med innan festen börjar med drinkar serverade i den väl förtöjda kanoten medan vi alla njuter av det underbara vattnet och det vackra vädret. Kvällen avslutar vi med god mat, gott vin och goda drinkar dvs. allt som sig bör för en lyckad och trevlig födelsedag. Återvänder in till huvudön (15:de) för att i kväll gå ut och äta en bit mat tillsammans, innan Eva återvänder till Sverige och Birgitta & Jan åker till Australien för att hälsa på sin dotter.

22/3    I dag den 22 mars sitter vi på ön Lifuka i spöregn och hade trott att vi skulle kunna återvända med flyget till Tongatapu. Men tji fick vi när vi försökte boka en flygbiljett på morgonen. Tyvärr, sa damen på Tonga Airlines det är fullbokat, tidigast onsdag kan ni komma iväg. Inget att välja på eftersom  vårt plan från Tonga till Fiji går torsdag morgon. Väl tillbaka på Fifita Guesthouse som vi bor på plockade vi fram datorn för att skriva ner våra upplevelser de senaste dagarna. Man ska ju inte gnälla för regn och fullbokade plan, vi är ju ändå i Söderhavet!
    Den 17:de flög Janne och jag upp till Lifuka som är huvudön i ögruppen Ha'apai. Ingrid och Leif flög tillbaka till Fiji eftersom deras flight till Hawaii är redan den 21/3, så i skrivande stund hoppas vi att de har landat väl och att vädret är bättre i Honolulu.
    Flygtiden upp till Lifuka tog endast 40 minuter med en underbar vy från ovan över alla Tongas öar och rev. Återigen undrar man hur Kurt och alla andra ensamseglare kan klara sig  i dessa vatten, eftersom man måste vara på sin vakt dygnets alla timmar. Väl framme efter flygturen börjar letandet efter en fin plats att bo på under vistelsen här. Efter idogt sökande blir vi rekommenderade att ta oss till en närliggande ö med namnet Uoleva och Kapten Cooks Resort, som enligt ett Tyskt resemagasin har en beach som är klassad som en av världens 20 bästa. Soni som är ägare till stället hämtar oss i sin "så kallade båt" och tar oss längs reven ut till ön som varken har el eller  rinnande vatten om det inte är fullt i regntunnorna. Vi är de enda gästerna för tillfället så det känns som att bo hemma hos dem när vi äter tillsammans i deras privata kök. Våra middagar under de tre dagarna består av olika sorters nyfångad fisk serverade med kumara, en sorts sötpotatis och breadfruit. Tur att Soni var en hejare på att filea fisken eftersom det hade varit omöjligt att se benen med ljus från endast en fotogenlampa.
    Under två av dagarna måste Soni och Maria ta sig till Lifuka för att utföra div. uppdrag bla. att hämta is och inhandla vodka och Coca Cola till oss,  eftersom inget fanns att köpa på ön. Under dessa timmar lever vi ett Robinson liv helt ensamma på en obebodd ö. Precis vad vi länge drömt om! Ön Uoleva är det paradis man läst och drömt om att komma till någon gång under sin livstid.
    På söndagen tar Soni oss till Lifuka igen där vi möts av sång och musik från byns alla kyrkor. Vackert klädda personer är på väg till eller ifrån kyrkan och livet i byn har helt avstannat. Alla njuter i lugnt stilla mak av sabbaten. De två restauranger som finns i Pangai håller stängt söndagar så Janne börjar sin banan och papaya jakt för att stilla hungern.
    Att måndagen den 22 skulle bli en så givande dag till slut hade vi inte räknat med efter besöket hos Royal Tongan och allt regn som fullkomligt vräkte  ner över oss. Men plötsligt dyker det upp två herrar som checkar in på vårt Guesthouse och genast slår sig ner vid vårt bord där vi sitter och gör ett bildspel över Tonga. Den ene visar sig vara högste chefen för Tongas Government  vattenförsörjning som senare på kvällen ska ha ett möte med folk från energi och telekommunikationen angående deras fortsatta utbyggnad för Ha'apai. När de hörde att vi var svenskar blev de genast intresserade för det visade sig att redan nästa månad kommer en delegation från Sverige som tillsammans med Tonga skall starta ett projekt angåendevattenförsörjningen. Vi hade trevliga och givande samtal med dem under eftermiddagen.
    Dagen efter blir vi bland annat visade hur de med hjälp av solenergi skall pumpa upp grundvatten på fyra olika platser. Vi blir också erbjudna att åka med dem ut till flygplatsen för att försöka få en standby biljett. Enligt dem finns det ofta  platser lediga även om det sägs att det är fullbokat. Här räknar man inte platserna på planet utan totalvikten av bagage och passagerare, man garderar sig nämligen för hur mycket gods som ska med. Bra tips tycker vi och tackar ja till erbjudandet.
    Helt plötsligt stannar en bil utanför och vi ser att mat bärs upp på vår altan, fisksoppa, fyra humrar och kokt fisk med tillbehör. Killarna bjuder oss till bords innan vi åker till flyget. Vem kan tacka nej till sådan mat? Ingen av oss i alla fall trots att vi redan hunnit med en enkel lunch. Plats på planet fick vi också, en dag tidigare tack vare dem. Två nöjda och mätta globetrotters är nu tillbaka på huvudön, bor denna gång en liten bit utanför Nuku'alofa på Heilala Lodge tills vi åker till Hawaii via Fiji.

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor]