Schruns i Österrike
18/2 - 26/2  2005

Äntligen dags att få packa ryggsäcken igen! Har nu längtat länge efter snö, sol och en behaglig temperatur att vistas i under vecka 8. I år beger vi oss till Österrike med Bussresan Direkt i trevligt sällskap dvs. Eva, Uffe, Helen och Bosse och ett gäng från Landskrona som vi inte känner ännu

18/2    Efter att ha packat en god italiensk matsäck ringer vi taxi för färd ner till Scand Lines terminal där Laholmsbuss står
           och väntar på att få packa in våra ryggsäckar. När allt är på plats går färden över sundet med färjan klockan 17.30.
           På väg till Rödby får vi i uppdrag av reseledarna Sussi och Helen att göra en kort presentation av oss själva.
           Det visar sig snabbt att bussen är fylld av trevliga människor i blandade åldrar. Färden genom Europa går smärtfritt fast
           vädret inte är det bästa. Två mycket duktiga chaufförer, Fredrik och Mats kör tryggt och säkert medan vi äter, dricker
           och har det trevligt tillsammans i bussen. Efter nattstoppet somnar vi alla gott och sover tryggt längs Autobahn
           genom Tyskland.

19/2    Mats drar åt handbromsen utanför Hotel Zimba klockan 12.30. Något försenad ankomst på  grund av en trafikolycka i
           tunneln efter gränsstationen men vad gör väl det när allt övrigt flutit perfekt. Checkar in och packar upp på ett mycket
           fint och trevligt hotellrum. Sparbutiken har öppet så det första blir att handla viktiga förnödenheter som behövs
           för den kommande veckan. Därefter är det dags att bege sig upp med liften Hochjoch för att  hyra pjäxor och skidor
           uppe vid Kapell.
           Väl tillbaka på hotellet tar vi en titt på den underbara Spa-avdelningen. Bosse och Janne bastar medan Renée tar ett
           par simtag i bassängen. Middagen serveras klockan 19.00 vilken består av en underbar salladsbuffé, därefter en
           soppa och som huvudrätt första kvällen får vi kalvmedaljonger. Inte nog med detta! Nu kommer efterrätten, en
           chokladkaka och därefter kan de som så önskar hämta ost och en underbar fruktsallad i buffén. Hur ska detta sluta?
           Kommer de nyinköpta skidbyxorna att räcka till runt midja och bak? När klockan närmar sig 21.30 börjar det svida
           i ögonen och sängen kallar. Godnatt efter en bra första dag i Schruns.

20/2    Vaknar väl utsövd till kyrkklockans sjuslag. Frukosten börjar serveras klockan 7.30 och Janne och jag är som brukligt
           bland de första att äta. Allt man kan önska finns framställt på borden så det är bara att se till att både öga och mage får
           vad de behöver. Vår första skiddag har inte det bästa väder man kan önska, dimmigt och snöigt men det går att åka
           trots allt. Sussi blir skidlärare för Helene och vi tar oss ner till mittstationen vilket går bra även om sikten är mycket
           dålig. Medan vi sitter där kommer Uffe, Bosse och Janne som varit runt och kollat in de olika pisterna. Efter att druckit
           en jägerte tar Eva och Helene liften upp för att ställa in skidorna på toppen. Gerd och jag väljer att köra 1:an hela
           vägen ner till byn. Intar after ski på hotellet. Kvällens middag är lika välsmakande som gårdagens. Tidigt godnatt
           även denna kväll.

21/2    Måndagen är ganska lik söndagen både när det gäller väder och skidåkning. Morgontemperaturen är ca -12 grader
           solen håller sig bakom molnen. Kvällens middag är ett strå vassare nämligen en utsökt italiensk buffé.

22/2    Turen till Gargellen blir inställd pga. för mycket snö på vägen upp till skidområdet. Eva, Helene, Uffe och några av de
           andra skidlystna åker istället  med bussen Silvretta. Eftersom Janne och jag var i Silvretta 1989 väljer vi tillsammans
           med Bosse att stanna kvar i Schruns, för att utforska backarna på sydsidan. Solen visar sig en liten stund på för-
           middagen och vi njuter av en fin skidåkning tills det är dags att bege sig hemåt igen. Då kommer både snö och dimma
           vilket ställer till med smärre siktproblem. Väl hemma igen bjuder hotellet på några pizzabitar till afterski och därefter
           går vi till Spa-avdelningen och kopplar av och njuter i fulla drag innan kvällens övningar tar vid.
           Efter intagen middag är det dags att gå ner till Zimba Keller för att vara med om en Haimatabend. Ingen av oss blev
           förvånade när vi fick se våra vänner Eva, Bosse, Helene och Janne i aktion på scenen. En trevlig och underhållande
           kväll.

23/2
Äntligen kommer solen och vi får en underbar dag. På kvällen äter vi den schweiziska rätten Racklett nere i Zimba
           Keller.

24/2    Vädret är som vi önskat sol, vindstilla och snön är kanonbra. Kvällen tillbringar vi i ishallen med att spela icestock.
           Vi avslutar den här dagen i baren på hotellet med en Tia Maria.

25/2    Tredje soldagen!! Vid frukostbordet kollar Janne med Oscar och de andra ungdomarna som hyrt Snowcycle hur det
           var att ta sig ner för backarna. Svaret blev. Toppenkul men det går fort ca 70 km/timmen, man kör om alla skidåkare.
           "Det ska vi  prova, eller hur Bosse"? Repliken kommer direkt från Oscar. "Gör det inte! Gör det inte Janne".
           Varken Janne eller Bosse tar ungdomarnas råd på allvar utan hyr varsin cykel. Första åket var som sagt jättekul och
           och det andra i den blå pisten går bra halva vägen. Där hittar Janne en isfläck att volta på, en rejäl vurpa enligt Bosse.
           Bara att ta liften upp till Kapell och erkänna att ungdomarnas råd borde tagits på allvar. Med en värkande axel men
           trots allt ett leende på läpparna fick Janne inse att hans sjudagars liftkort endast blev förbrukat under sex dagar.

26/2    En vecka går jättefort, dags att packa för hemfärd. Checkar ut från hotellet klockan 10.00, lämnar tillbaka skidor och
           gör inköp till matsäck. Sitter på ett café och njuter av de sista solstrålarna innan det är dags att äta på Taube,
           Ernest Hemingways stamställe under sin tid i Österrike.
           Klockan 16.00 startar vår hemfärd vilken enligt meteorologerna ska bli snörik i Tyskland.

27/2    Trots att väderlekstjänsten hade alldeles rätt angående vädret kliver vi av Laholmsbuss på Hamntorget klockan 9.30.
           Efter en kanonvecka i Österrike med helt underbara reseledare och toppen chaufförer vid ratten känner vi oss mycket
           nöjda och ser fram emot att få träffa er igen.

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor