Mot varmare trakter

frankrike       portugal     spanien

Bilder från resan

Söndag 1 maj
Nu är vi hemkomna igen efter dryga 6 härliga månader. Den avslutande delen gick längs den alltid lika vackra Moseldalen upp till Zell, där vi valde att köra lite upp i bergen för att sedan komma ner till Rhendalen. Första stoppet där blev St. Goar som ligger mitt emot den omtalade Loreleyklippan. Att Rhen är en av de mest trafikerade floderna märks tydligt, då pråmarna hela tiden avlöser varandra. Stannar till på några vingårdar på vägen norrut innan vi kör ut på Autobahn med navigatorn inställd på Puttgarden. När man kör ombord på färjan känner man sig som hemma, då återstår ju bara de 20 milen genom Danmark. Torsdag 28 april klockan 16.00 sätter vi nycklarna i dörren, och kan nu njuta av långa härliga stunder i badrummet och på den inglasade balkongen. Nu tar vi semester från husbilslivet och njuter av vår vackra stad Helsingborg.

Onsdag 20 april
Lämnar Epinal söndag morgon och fortsätter turen längs Mosel. Gör ett stopp i Pont-A-Mousson, på en ställplats vi kan rekommendera för övernattningen. Turen går sedan mot Luxemburg till nästa övernattningsställes i byn Schwebsingen, som blir vårt första stopp i Luxemburg någonsin. Sticker direkt tisdag morgon vidare längs Mosel och stannar till på ett vinhus för inköp av vin från Luxemburg. Kan rekommendera att köra den här vägen då det är en mycket vacker väg med helt underbara hus och välskötta trädgårdar. Det märks att folket har det gott ställt i detta bankland där även Ingvar har alla sina pengar! Väl framme i Tysklands äldsta stad Trier tar vi en promenix in till de centrala delarna och tittar på folklivet, många människor verkar vara lediga och spenderar en del av sitt kapital här. Parkeringen är full av husbilar från olika länder. Om de som vi ska fortsätta längs Mosel får vi se.

Söndag 17 april
Första byn i Frankrike blev som vi tänkt Saintes-Maries- de la Mer, en trevlig by med både tjurfäktningsarena och tapasbarer. Känns skönt att övergångarna går långsamt, då det annars är stor skillnad mellan Spanien och Frankrike. Priserna ligger mycket högre och klimatet blir lite svalare för var dag. Gunilla och Nocke ska vara i Stuttgart fredag kväll, så vi bestämmer att köra med dem en bit uppåt. Första stoppet blir i Montelimar där den mesta franska nougaten tillverkas. Men en tråkig ställplats gör att vi ändrar planerna och kör tillbaka till en liten by med namnet Viviers. Ibland ska man ha tur! för vi kommer till en fantastisk fin gammal liten stad. Går runt i gränderna och njuter av fina byggnader och gör även ett besök i kyrkan. Hos slaktaren köper vi fina köttbitar till  kvällens grillning som vi avnjuter tillsammans med Nockes goda grillsås i solskenet. Torsdag morgon drar Gunilla och Nocke vidare och vi tar en sväng inom om by och  köper ost och jordgubbar, kör sedan vidare längs Rhône och Mosel, samma väg som vi gick 2003 till Medelhavet med båt. Efter ytterligare två övernattningar längs floderna är vi nu i Epinal på en höjd av 352 möh. Det är här kanalsystemet mot Medelhavet vänder och man börjar slussa neråt. Vi lämnar Epinal efter att ha besökt en fantastisk tillställning för barn, som varade i två dagar med massor av pyssel, ponnyridning, barnteater och presentationer av barnböcker av olika slag. Sverige har mycket att lära när det gäller kultur och tillställningar för endast barn.

Måndag 11 april
Idag lämnar vi Santa Susanna och kör in i Frankrike för att träffa Gunilla och Nocke som vi hade trevligt tillsammans med i Portugal. De ligger på en ställplats i Saintes-Maries- de la Mer ett delta utmed franska kusten. Igår kväll avslutade vi vår vistelse här på Bon Repos med en Irish och en Carlos Primera i baren När Janne skulle ta ut pengar på ATM-maskinen slukade den kortet så nu vet vi inte hur den ekonomiska situationen kommer att se ut. Förhoppningsvis löser det sig, annars får Renée plocka fram sitt kort.

Fredag 8 april
Nu är snart tiden slut för den här gången på camping Bon Repos, dvs. på måndag har vi legat här i 14 dagar och drar vidare norrut in i Frankrike. Destination är ännu ej bestämd. Har haft underbara dagar här med kanonväder, inte gjort många knop på dagarna utan mest lapat sol och umgåtts med trevliga människor såsom Eva och Hasse från Finland, Ing-Britt och Kurt från Hjo, Doris och Leif från Helsingborg och deras kompisar från Södertälje. I lördags tittade Kent in på campingen med sin kompis Leif från Flen. De var nere för att hämta hem husbilen som stått i Alicante ett tag och vi hade en fin kväll tillsammans på krogen här på campingen.
I går torsdag tog vi tåget in till Barcelona och hade en mysig dag med trevliga promenader i den gamla delen av staden. Åt toppenläckra tapas och drack gott vin därtill. Lite kulturella var vi också, som ett besök i kyrkan Sagrada Familia, flanerade längs Las Ramblas, promenerade i hamnen och därefter gick vi till en underbar saluhall som bjöd på viddunderliga dofter och enorma synintryck. Middag för kvällen blev på en liten krog på ett mysigt torg där alla typer och folkslag strosade förbi eller satt för att inta något gott att äta eller dricka. När vi sedan tog tåget tillbaka till Santa Susanna visade det sig att vi klivit på fel tåg och vi fick en extra liten sightseeingtur innan vi upptäckte fadäsen och steg av för att hamna på rätt spår.

Söndag 27 mars
På väg mot Santa Susana spanar vi hela tiden efter nya platser att stanna på och tar en sväng inom Benicassim men där pågick ombyggnad av vägen så vi väljer att köra vidare. Tar av söder om Peniscola till en by som heter Alcossebre där vi stannar över natten, på stranden. Hinner också med att ta en titt på campingen som ligger alldeles nära stranden, och där man renoverar poolen för att kunna ha den uppvärmd nästa år. Kanske blir det stopp på den någon vecka eller två nästa övervintring.
När Melodikrysset är löst och inskickat för vecka 12 åker startnyckeln i och vi kör ut på väg 340 till dagens mål som är Nationalparken Delta de Lebre som är ett stort fågelreservat och där man anlagt en alldeles ny ställplats. Efter intagen middag blir det kvällsbesök på bykrogen där vi dricker kaffe och Carlos Premera. Kyparen berättar att på söndagar serveras traktens speciella frukost. När vi vaknar bestämmer vi oss för att prova frukosten innan vi kör vidare. Redan klockan 9 är det fullt hus, byns bönder äter och dricker för fullt. På borden står det stora karaffer med vin, tallrikar fulla med kött, fisk och potatis och efter det kommer kaffe och likör. När vi ska beställa vår mat tittar de lite konstigt när det kommer in apelsinjuice, ägg och bacon med pommes frites och kaffe med mjölk. Mätta och belåtna lämnar vi deltaområdet och kör mot Tarragona. En mil norr om storstaden hittar vi en liten idyllisk plats längs strandkanten som blir vårt övernattnings- ställe.

Fredag 25 mars
Efter 5 nätter på camping Calpemar är vi nu beredda att dra vidare norrut. Vädret har inte visat sig från sin bästa sida så de långa strandpromenaderna har uteblivit.  Renée har besökt frissan och Janne har lagt patiens och lyssnat på radio Malmöhus. Igår kväll var det
Live Music på baren, självklart var vi där och dansade runt ett par timmar. Nu tittar solen fram och prognosen för de kommande dagarna ser lovande ut för att ta in på nästa camping som blir Bon Repos i Santa Susana där man står ända nere på stranden. Campingen ligger 5 mil norr om Barcelona, så våra planer är att ta tåget in till storstaden någon dag.

Söndag 20 mars
Igår lördag var det ju fars dag i Spanien vilket vi verkligen fick vara med och avnjuta i ett underbart väder. Satt på krogen och tittade på folkvimlet utmed hela strandpromenaden, och njöt med tapas och gott att dricka därtill. Middagen serverades i Adde där vi lagade varmrökt lax från Norge med dillstuvad potatis. Vi hann också med ett parti Boule som Janne råkade vinna efter många förluster. Efter intagen frukost, (söndag morgon) med stekt ägg på en rostad brödskiva lämnar vi El Campello för denna gången. Efter ett tips från broder Strandquist kör vi på slingriga vägar upp till den lilla bergsbyn Guadalest och tittar på kapell och kyrkogård som ligger högst uppe på bergstoppen i byn. Vandrar runt i byn och intar en lunch samt njuter av den vidunderliga utsikten i strålande solsken. Väl nere på väg 332 stannar vi i Calpe och tar in på samma camping som förra året. Tur ska man ha för vi får den sista platsen som är ledig. Stannar ett par dagar för tvätt av både kläder och kropp, plus att vi vill återuppleva denna lilla levande stad.

Lördag 19 mars
Vaknar till ett underbart väder efter en kall natt. Ligger kvar i El Campello och väntar på att polisen ska dyka upp och säga att vi måste lämna denna lilla mysiga by, det sägs att man inte får ligga här under helgen då spanjorerna ska ha plats att parkera sina bilar nära stranden. I dag lördag firar de dessutom fars dag. Än så länge är läget  lugnt så vi öppnar datorn för att lyssna på Lisa Syrén och sedan klura lite på Melodikrysset. Har vi tur blir det också en runda Boulespel på stranden.

Torsdag 17 mars
Inga större inköp på Habaneras men innan vi lämnar parkeringen får vi ett sms från Ingrid och Teddy som kommit ner till sitt nya hus. Vi kör till Lidl i Playa Flamenca där Ingrid möter upp oss för att visa vägen till La Florida som är deras nya adress. Ett mysigt litet hus i ett plan med två sovrum och ett vardagsrum. Lagom gångavstånd för både inköp av dagligvaror och restaurangbesök. Middagen intar vi på en liten krog och därefter blir det ost och vin hemma hos Ingrid och Teddy, även deras tidigare grannar dyker upp för att se nyförvärvet. En trevlig kväll innan vi slumrar in i bilen ute på gatan, parkerad vid sidan om soptunnorna.
Efter frukost drar vi mot Elche för att besöka Adriabutiken och göra några inköp till "Adde", sedan ställer Janne in GPS:en på El Campello som är vårt mål för ett par dagar. Nu åker Jannes badbyxor på för att ta ett morgondopp, vi har kanonväder med en temperatur på
19 grader redan nu på morgonen.

Tisdag 15 mars
Från campingen Los Madriles körde vi upp till Playa Flamenca där vi stannade i två nätter. Massor med bilar, Janne räknade upp till ca 50 stycken. Fredag förmiddag körde vi och hälsade på Wally och Lennart som kommit ner för att tillbringa en månad i sitt hus. Vi hade tre trevliga dagar tillsammans med god mat, kortspel och besök på en av de större marknaderna i dessa trakter, dvs. runt Torrevieja. Söndag eftermiddag kör vi tillbaka till Playa Flamenca men efter endast någon timme kommer polisen och upplyser oss om att vi måste vara borta från parkeringen senast klockan sex måndag morgon. Markägaren har bestämt att där inte får stå några husbilar på parkeringen bakom Mercadona längre. Valet vad skulle göra var enkelt eftersom vi inte är så morgonpigga. Mot nya eller gamla mål! Det blev den plats vi stod på förra året nära stranden i La Marina. Vädret den senaste veckan har inte varit så bra, just nu strilar ett stilla regn ner och molnen ligger ganska stilla. Planerna för dagen är att köra till Habaneras som är ett stort köpcenter utanför Torrevieja. Kanske blir det något nytt  till hemmet  från Zara Home eller något i klädväg till vårgarderoben ?

Söndag 6 mars
Nu är det ett tag sedan vi uppdaterade hemsidan. Igår ringde Kenneth och undrade vad vi sysslade med nu för tiden eftersom vi inte skrivit något på över en vecka, nu när vi har tillgång till Internet. Så här kommer lite info; Har hyrt en bil under en vecka tillsammans med Doris och Leif och kört runt och kollat en hel del olika platser såsom, staden Mazarrón, en tur upp i bergen för att titta och lukta på de underbara mandelträden, tur till Ikea i Murcia för inköp av sill, besökt Cabo Tinoso där delar av filmen Kanonerna på Navarone spelades in, en vända inom Cartagena och turer till marknader för frukt och grönsaksinköp. Naturligtvis har vi även legat vid poolen och lapat sol, men de sista dagarna har det varit lite svalare i luften men vad gör det när poolen håller 29 grader. På tisdag räknar vi med att lämna campinglivet och övergå till fricamping ett par dagar. Sedan ska vi besöka några vänner som har hus i Torrevieja och därefter dra sakta norrut.

Onsdag 23 februari
Igår tisdag kom grönsakshandlaren och även killen som grillar supergoda kycklingar till campingen. Vi beställde en grillad till 13.00. Därefter plockade vi ihop stolar och bord och hade långbord hos Doris och Leif. Ett par från Trollhättan, Rose-Marie och Conny var också där. Vi hade en trevlig samvaro ända till långt inpå kvällen. Idag bara njuter vi av de värmande solstrålarna, och tar ett dopp i saltvattenpoolen.

Måndag 21 februari
Sedan vi lämnade Almerimar fredag 11/2 har vi varit på följande platser. När vi passerade Roquetas de Mar passade vi på att ta en titt på campingen där eftersom vi läst att det skulle vara en kanonplats att ligga på. Tyvärr är vi ej av den uppfattningen då vi tyckte att det såg väldigt grått och tråkigt ut. Inga blommor eller gröna träd fanns, kanske att det ser annorlunda ut när det är högsäsong. Vi kör vidare för att hitta en plats att övernatta på och drar oss ut till nationalparken Cabo de Gata och stannar i den lilla staden San José. Vädret är inte det allra bästa då det regnar och blåser ett par av dagarna. Ett trevligt besök får vi av Marianne och Jan-Inge som nu är på väg till Roses. Självklart blir det kortspel och trevlig samvaro till långt fram på natten. Onsdag förmiddag lämnar vi San José och kör mot Carboneras för att återigen leta efter Antonius bar, där många svenskar brukar stå. Men ack nej, inte den här gången heller lyckas vi hitta platsen! Kör mot Vera för att handla på Consum som visar sig vara en välsorterad butik.
Vi kör vidare mot Playa Entrevista för att se hur där ser ut, även den platsen besökte vi förra året. Bestämmer oss för att stanna över natten men efter bara någon timme blir vi tvungna att ge oss av pga. att det börjar blåsa ordentligt. Sanden yr runt oss framför allt kommer den från ett nybygge som man startat med sedan vårt förra besök. Vi kör endast några km österut och hittar en plats i en vik, vilket gör att blåsten inte känns lika besvärlig då ett högt berg tar emot den. När vi vaknar nästa morgon är det fortfarande mycket vind så vi packar ihop och kör vidare vilket är synd eftersom platsen är mysig och ligger alldeles vid havet. Nu är vi  inte långt från platsen vi längtat tillbaka till så länge, kör först till Puerto Mazarrón för att byta gasflaska, sedan har vi tur att det finns ett par platser att välja mellan på campingen Los Madriles. Vi räknar med att ligga här och bara lata oss i ett par veckor. Söndag förmiddag tar vi bussen in till Puerto Mazarrón eftersom det är marknad och grönsaksförrådet är slut. Innan vi ska ta bussen tillbaka sätter vi oss på en engelsk bar. Börjar prata med fyra engelsmän som bor här permanent. Med den tur vi har så erbjuder de oss skjuts tillbaka till Isla Plana där en av damerna bor sedan nio år tillbaka. Vi kommer säkert att hälsa på henne någon dag framöver, då hon bjöd in oss för ett bad i poolen.

Torsdag 10 februari
Lämnar Calahonda måndag morgon för att fylla på matförrådet längs vägen till nästa plats. Hittar en kanonfin Lidelbutik i utkanten av Adra. Med en välfylld kyl och frys kör vi till Guardias Viejas för att kolla om där står några bilar. Till vår stora förvåning ser vi att där står många bilar parkerade på olika ställen. Tydligen är det tillåtet att vistas i denna by i år, vilket det inte var förra året då de jagade alla husbilar med blåslampa och hotade med höga böter. Efter en natts god sömn i Guardias Viejas tar vi nästa morgon en långpromenad på 5 km in till Almerimar. Längs vägen träffar vi på många svenskar som vi mött tidigare. Väl inne i Almerimar upptäcker vi att man får stå i hamnen till det billiga priset av 7.50€. Det är bara att traska de 5 km tillbaka till bilen och köra in till denna plats som vi tycker är mysigare än att fricampa på en parkeringsplats. Här omges man av ett härligt folkliv och trevliga restauranger som ligger runt hamnbassängerna. Man har inte låst hamnen, (vilket är vanligt att man gör) utan här kan alla har fritt ströva omkring på bryggorna. Träffar ett par från Malmö som har bott här några månader under vintern och börjar prata med dem. Det slutar med att de erbjuder oss att följa med till en marknad i en av grannbyarna. Vi blir hämtade på morgonen och kör till en fin marknad med härliga grönsaker och frukter. Vi fyller påsar med färska dadlar, jordgubbar, apelsiner, tomater och ett par avokador. Överst hamnar ett par skor till Janne och två BH-ar till Renée. Innan Maj och Jörgen släpper av oss intar vi lite öl och tapas på en av strandbarerna i utkanten av Almerimar. Klockan 14.00 är det dags att träffa den svenska frissan Monica från Bjärred som bott här i 17 år. För Jannes del blir det de dagliga sysslorna så som att tömma gråvatten, tömma toan och fylla på färskvatten. I morgon fredag drar vi vidare mot Gabo de Gata som är ett okänt mål för oss. Vi närmar oss nu en av våra favoritcampingar som ligger i Isla Plana där vi tänkt att stanna några veckor.

Måndag 7 februari
Nu kan vi bara säga ett STORT TACK för vänligt bemötande i denna lilla underbara by, som inte började så bra men slutade desto bättre. En kanonfin vecka med underbart väder, god mat vid restaurangbesöken och ett trevligt bemötande av den inhemska befolkningen. Vi  fick också plocka citroner, apelsiner och klementiner i en trädgård utan att få betala. Nu lämnar vi vår plats i den lilla gränden med fin havsutsikt och  hoppas på att komma tillbaka nästa år och träffa de "goa" gubbarna som tillbringat sina kvällar utanför vår bil.

Lördag 5 februari
Ligger fortfarande kvar i Calahonda och har inte haft någon påhälsning av polisen. Har just lyssnat på Ring så spelar vi och hört att det väntas stormvindar i södra  Sverige, inget vidare för er. Här lyser solen från en knallblå himmel och temperaturen stiger sakta från15,5 grader och uppåt. Idag blir det att ligga på stranden och lapa sol, läsa boken Livets aviga och räta och titta på alla storfiskarna som står utmed strandkanten. I morgon eller på måndag drar vi vidare mot okända mål för att leta nya platser att stå på.

Tisdag 1 februari
Lördag morgon säger vi hej då till Doris, Leif, Yvonne och Arne och drar vidare i det fina vädret. Hittar en bra plats att stå på nära stranden i Motril med en utsikt från framrutan mot Medelhavet och bakom oss tornar de snöklädda bergen upp sig från Sierra Nevada. Men säg den glädje som varar! Efter två nätter kommer police de lokal med påslagna sirener och säger att vi ska vara borta om 5 minuter. Så det blir en snabb packning och vi kör vidare till Calahonda, där det står många bilar parkerade. Men redan efter en timme visar sig polisen även här, så det blir att flytta igen. Den här gången chansar vi på en plats bara 100 meter ifrån den plats vi stod tidigare, då polisen säger att det är tillåtet att stå där ingen förbudsskylt finns. Men på kvällen kommer de för tredje gången denna dag och säger att vi måste köra upp i stan, ingen parkering längs gatan utmed stranden. Vi påpekade att deras kollegor sagt att det var OK att stå på denna plats, men som svar fick vi bara att deras sheriff sagt att vi måste flytta. Kör upp till en park utanför ett hotell där vi som plåster på såret ser byns ungdomar sittandes med sina datorer på hotelltrappan. Janne stegar fram till dem och frågar om här finns något nät. De lämnar glatt ut hotellets kodnyckel och vi kopplar upp oss och kan lyssna på svenska nyheter och lyssna på Skånemästaren. Nu stiger solen upp och vi väntar oss en strålande dag på stranden, förhoppningsvis utan polisbesök.

Fredag 28 januari
Vägen ner från Sierra går perfekt, snön slutar efter ett par hundra meters höjdskillnad. Kör mot La Herradura där Doris och Leif ligger på en liten camping tillsammans med sina golf vänner Yvonne och Arne från Vadstena. Vädret är inte speciellt bra, så vi beslutar att ligga kvar till  lördag då solen åter ska visa sig. Strosar runt i byn som är liten och endast har ett fåtal affärer. Torsdag kväll går vi alla sex ut för att äta på en krog som ligger utmed strandpromenaden och där blir vi serverade en god menu del dia till ett pris av 11€ vinet ingår inte i priset. Fredag blir stora städardagen då Janne passar på att rengöra i alla små skrymslen, perfekt med vatten och avrinning på platsen där vi står parkerade.

Onsdag 26 januari
I lördags den 22 lämnade vi kustområdet och Benalmadena för färd till Sierra Nevada. Efter cirka 19 mil hade vi nått vårt mål på en höjd av 2500 meter. Vädret var hyfsat hela eftermiddagen, men söndag morgon med dimma och dis gjorde att vi stannade i bilen. Lyckligtvis såg vi solen skymta fram på måndag morgon och skidor och pjäxor åkte fram från förrådet. En underbar dag i ett härligt skidområde, men en sak som de kan här är att ta bra betalt för allt både mat och dryck. Det är inte de fattiga spanjorerna som tillbringar sina dagar här i skidområdet. Även tisdagen bjöd på bra skidväder så det var bara att spänna på skidorna trots att det värkte lite i fötterna efter att ha gått i "slöffser" några månader. I dag onsdag kör vi ner mot Motril för att träffa Doris och Leif som vi lärde känna förra året. Just i skrivande stund singlar snöflingorna sakta ner mot marken och vi hoppas kunna ta oss ner till lägre höjder. Vi har märkt att de är väldigt duktiga på att hålla vägarna snöfria, det är nog ett måste eftersom man inte ser en enda spanjor med vinterdäck. Bilder från Sierra kommer senare när vi har en bättre uppkoppling!

Måndag 17 januari
Sedan den sista uppdateringen har vi hunnit med att besöka Gibraltar och inhandlat bla. billiga cigaretter var även en sväng inom sandstaden El Rochio, som endast har sandgator, därefter namnet Sandstaden. Vid Gibraltar sov över på en parkering i staden La Linea som gränsar till GBZ det var endast en stor grusplan men ok. för en natt. Körde vidare uppmed solkusten och hade tänkt att stanna till på någon ställplats vi läst om på Husbilsklubben, men tyvärr var de platserna avstängda. Färden gick då mot Torremolinos där vi stod förra året men även den var avstängd så det fick bli fågelparken i Benalmadena som vi blev tipsade om förra året. Stannade där två nätter och fick sedan veta att man kunde parkera längs med stranden endast 2 km därifrån. Har nu haft 3 dagar med strålande sol och solstolarna har vi ställt  framför de
4-stjärniga hotellen som ännu inte har öppnat för säsongen. I söndags visade termometern 32 grader i solen, fattar ni hur lätt det är att vara övervintrare i södra Spanien just nu när högtrycket bara sveper in över oss.
I skrivande stund sitter vi i baren på det fyrstjärniga hotell Sunset Beach som tillhandahåller gratis WiFi och har just tittat på väderprognosen för Sierra Nevada. Som det ser ut idag lutar det åt att vi sticker upp på höjderna i början av nästa vecka då temperaturen sjunker ner mot
-1 till -3 grader. Nu gäller det att snabbt skriva det som ska skrivas för Janne har just varit i baren och beställt ett glas rött och en öl. Men eftersom det är Happy Hour kommer han med dubbel ranson av det beställda. Två glass rött och två stora öl till ett pris av 6€. Återkommer med vidare rapport om läget när vi hittar nästa uppkoppling.

Söndag 9 januari
Sitter just nu i Castro Marim och gör av med de sista pengarna på dongen. Vi hade nu tänkt att köra över gränsen till Spanien och invänta bra väder för en tur upp till Sierra Nevada via Gibraltar. Nu nås vi bara på vår spanska telefon +34695304729 eller via mail.

Tisdag 4 januari
Efter 34 nätter på camping Olhao checkar vi ut och styr kosan mot Spanien. På vägen har vi dock tänkt att göra ytterligare några stopp i Portugal. Vi följer vägen längs havet och stannar första natten i Alagoa som har en strandremsa som sträcker sig flera km mellan Vila Real och Santa Luzia. Idag intog vi portugisernas nationalrätt Bacalhao i strålande solsken på en strandrestaurang efter att först tagit en lång promenad längs en av Algarves fina sandstränder. Om solskenet kvarstår på en blå himmel stannar vi ytterligare någon dag här innan vi fortsätter till Vila Real och Castro Marim som nog blir det sista stoppet i Portugal. Vi är båda två helt överens om att återvänder vi till detta underbara land med sina gästvänliga och hjälpsamma människor och som dessutom är duktiga på engelska, vilket underlättar en hel del för oss övervintrare.
Nästa gång vi hör av oss är vi troligen i Spanien, kanske utanför någon Mc Donalds.

Tisdag 28 december
Nu är även julen överstökad här i Portugal. Vi hade en trevlig jul tillsammans med många trevliga svenskar. På julbordet fanns allt man kan önska sig såsom; julskinka, brun-och rödkål, köttbullar, Jansson, paté, lax och naturligtvis sill medtagen från Sverige. Inget saknades inte ens julklappar som vi inhandlat för 12 € per familj och som det spelades om senare på kvällen, dock inomhus eftersom kylan gör sig till känna när mörkret faller på. Vädret har varit lite si och så den senaste tiden men Julafton bjöd på solsken och det sägs att även Nyårsafton skall vara solig. Nu har vi snart legat på den här campingen i 30 dagar så i början på januari drar vi mot Spanien och fricampar förhoppningsvis några dagar innan vi söker oss upp mot snöiga toppar. Sierra Nevada har fått en hel del snö så vi kommer troligtvis upp dit även i år.

Fredag 17 december
Under veckan som gått har vi verkligen haft varierat väder. Ena dagen i strålande sol iklädd endast shorts och linne nästa dag isande kall nordlig vind med kraftig blåst, då önskar man att man hade mer vinterkläder att ta på sig. Som övervintrare är det inte bara värme vi möts av utan även kyla med en morgontemperatur som idag på 8 grader. Det blir att sitta inne och vårda våra förkylningar som vi haft under drygt en vecka. Annars har vi det bra och trivs med livet bland alla de nationaliteter som vi träffar här på campingen i Olhao. Här dräller av norrmän precis som det gör i Strömstads hamn på sommaren. Grill-och födelsedagsfesten i lördags blev mycket trevlig med god mat bestående av grillad lammkotlett med ratatoie och en grönsallad tillagat av krögare Nocke. Till dessert serverade Renée jordgubbar på mandelflarn med mascarpone. Till detta dracks det nästan lite för mycket rött vin från en lokal vingård. Men trevligt hade vi ända ut på småtimmarna. Tredje advent blev av den anledningen en lugn dag. Luciadagen gick vi på restaurang tillsammans med Gunilla, Nocke och Jocke för att äta den speciella kycklingrätt, Kyckling Piri-Piri som blev "poppis" när charterresorna startade under 60-70 talet här i Algarve. En välsmakande och lagom stark kryddning gjorde att alla blev nöjda med måltiden. En av de stora upplevelserna när man är ute och reser är ju att prova den inhemska maten. Nästa gång får vi prova på Portugals nationalrätt som heter Bacalhao och är en torkad kabeljo som fiskas hundratals mil från Portugals kust och är deras största importprodukt efter petroleum. Det vi har framför och de närmsta dagarna är att åka med Marianne och Jan-Inge till Albufeira och besöka en affär med internationell mat. En griljerad skinka hade inte varit helt fel till jul! Vi får se vad som finns att inhandla till julbordet. GOD JUL! önskar vi er alla som följer vår hemsida

Torsdag 9 december
Länge sedan vi skrev och gjort en uppdatering. Anledningen är den att vi inte haft någon internetuppkoppling men nu har vi köpt ett modem som vi kan använda så länge vi är i Portugal. Ligger på en camping i Olhao några mil från spanska gränsen. Här har vi varit sedan den 29 november och tänker stanna till efter nyårshelgen. Vägen hit gick via en hel del småbyar med stopp i Salgados där vi firade 1:a advent och därefter vidare längs kustvägen till Olhao. Första natten stod vi på en parkering inne i central stan utanför polisstationen. Men när vi vaknade på morgonen upptäckte vi att de stulit våra cyklar under natten, lyckligtvis utan skador på bilen. Olhao är en liten charmig stad med små gränder och en härlig saluhall där det mesta finns att köpa. På lördagar har man dessutom en stor fin frukt- och grönsaksmarknad längs kajkanten. Här på denna välskötta camping står en hel del svenskar, en del vi träffat tidigare under resan och även några från förra årets övervintring. Det är skönt att nu ligga stilla och ta dagen som den kommer. I dag har Renée besökt frissan och varit på spasalong för fot och nagelvård till en billig peng, 12 € för fötterna och 7,5 € för klippning. I morgon blir det boulespel och på lördag blir det grillfest tillsammans med en före detta krögare från Nyköping som liksom Janne har födelsedag på lördag.

Söndag 21 november
Vi är fortfarande kvar i Sagres och stannar ytterligare några dagar. Vi tycker att platsen är toppenbra, både när det gäller stranden med bad, möjlighet att få vatten och toatömning vilket är ett av problemen en fricampare har. Dagarna har vi tillbringat med bla. ett besök på Fortet Ponte Sagres, en tur till fiskehamnen där vi åt en god skaldjursgryta tillagad på portugisiskt vis och annars mest slappat på beachen. Nu är vi fyra svenska bilar som står på parkeringen ovanför stranden. Vid sidan om oss står det en holländare som också precis sålt sin segelbåt och köpt husbil. De är nu ute på sin första tur efter att tidigare seglat jorden runt.

Torsdag 18 november
Nu har vi nått värt efterlängtade mål, Algarve. Vägen hit har gått från Lissabon till 2 av de större kända barragemerna, där vi träffade 2 svenska husbilar som vi mötte i Spanien förra året. Sedan körde vi ut mot Atlantkusten till Porto Covo. Därefter hittade vi en liten pärla utan ställplats med namnet Zambujeira, där vi stod vid ett litet torg så långt ut på klipporna man kunde komma, mot Atlanten. Nu befinner vi oss i Sagres längst ner på västra sidan av Algarvekusten. Här är toppen, solen lyser från klarblå himmel och temperaturen ligger dagtid runt 22-25 grader. Nätterna börjar bli lite kyliga men vad gör det när man har goa duntäcken. Dagen har vi tillbringat på beachen med grillning, sol och bad. När vi skulle gå till baren för uppdatering av hemsidan fick vi se ett helt stim med delfiner i viken där vi för tillfället har vår bostad. I skrivande stund sitter vi på en bar omgivna av surfare, då kusten härifrån och norrut bjuder på fina vågor från Atlanten. Vi kommer att stanna här ytterligare några dagar innan vi kör österut mot nästa badparadis, om vi inte blir bortkörda från en av de bästa platser vi hittills hittat.

Torsdag 11 november
En underbar dag med strandpromenad utmed Atlantkusten avslutar vår vistelse i Lissabon. Planerna sedan igår har ändrats så innan i sticker till Algarve tar vi en sväng inom landet till två av de större barragemerna, ett vi fått tips av svensken vi träffade i Lissabon. Nästa gång vi har möjlighet att koppla upp oss via nätet är vi förhoppningsvis utmed Algarvekusten.

Onsdag 10 november
Har nu avverkat två dagar i Lissabon, där vi träffat den första svenska husbilen på en camping  15 km från de centrala delarna av huvud-staden. Tisdag förmiddag tog vi centralbussen till den gamla delen av stan och strosade runt. Lissabon ligger på sju kullar precis som Rom och det innebär att gatorna slingrar sig uppför branta backar som trafikeras av bland annat gamla spårvagnar och bussar. Vi valde att promenera då vi dagen innan snurrat runt med husbilen i dessa smala gator. Janne hade fått för sig att det fanns en central camping att ta in på,
vilken vi aldrig hittade. Om den finns eller ej får vi aldrig svaret på! Vi valde att så snabbt som möjligt komma ut till motorvägen och ta in på Orbiturs camping. Hemvägen från Lissabon till camping gick via färja över floden Tejo som också utgör stans hamnområde och sedan mynnar i Atlanten. Mårtensafton firar vi här på campingen med kyckling och i morgon drar vi vidare söderut längs Atlanten ner mot Algarve.

Tisdag 9 november
Torsdagmorgon  (4/10) lämnar vi Haro och de färgsprakande vinfälten bakom oss och kör mot området Gamla Kastilien som omfattar 8 provinser. Tre av dem passerar vi förbi. I Palencia stannar vi för lite lunch i bilen på en ställplats, Valladolid och Burgos kör vi bara igenom. Naturen runt omkring oss består av en torr, trädlös högslätt, den högsta bland Europas större högslätter, med en medelhöjd av 800 meter och genomskuren av berg eller höjder. De enda betydande vattendragen är Ebro och Duero, som båda har sina källor inom landskapet. Janne har hittat en ställplats i en liten by som heter La Albarca så vi tar oss de 4 milen från motorvägen upp på en höjd av 1084 meter. Väl uppe möts vi av den charmiga staden som grundades på 1300-talet som är väl bevarad och all nybyggnation måste ske i samma stil. Idag bor det 1000 personer kvar i staden men det vimlar av butiker som säljer allt från den fantastiska Serranoskinkan till rostade nötter och lokal honung. De svarta grisarna som blir skinka äter sig feta på svarta ollon som ger skinkan sin fina smak. Nästa morgon, alltså fredag kör vi ner från de höga höjderna och får uppleva en fantastisk natur i bergen, solen lyser från en klarblå himmel och olivlundarna står tätt. Spanien är ett vackert land!
Vid lunchtid är vi framme vid gränsen mot nästa land alltså Portugal, ett land vi ser framemot att besöka eftersom vi aldrig varit där tidigare. Stannar till vid den första barragemen som vi ser och äter lite lunch. Barragem betyder damm på portugisiska och det finns gott om konstgjorda sjöar och dammar i landet. Vår första övernattning i Portugal blir på en camping vid barragem De Idanha-a-Nova. Stannar tre nätter. Ännu har vi inte mött någon svensk husbil.

Onsdag 3 november
Passerade över gränsen till Spanien i söndags efter att vi legat i två nätter i Mimizan en plats utmed Biscayabukten med en enorm sandstrand med meterhöga sanddyner. Vad vi förstod av alla Surfbutiker måste det vara ett surfparadis. Vi fick ett enormt mottagande i Vera/Bera (första staden på den spanska sidan) där alla invånarna var ute för att fira Alla Helgons dag. Gatorna var avstängda och vi fick problem att ta oss fram, men en vänlig kvinna banade väg för oss. Stannade för övernattning på en parkering i Hondarribia strax öster om San Sebastian.
Många spanska husbilar stod parkerade i stan, säkert på grund av den stundande helgen och att barnen har sitt höstlov från skolan. När vi kommer upp i byn på måndag förmiddag kryllar det av spanjorer och fransmän som är ute på stans alla tapasbarer och tar ett glas vin eller en öl. De flesta butiker håller stängt men inte barerna och restaurangerna som är öppna fram till klockan tre. Vi tar tillfället iakt att vara lite spanjorer och slinker snabbt in på en av de små barerna och tar lite god tapas och gott att dricka därtill. När klockan blir tre avfolkas det snabbt och folket går hem för att ta siesta och helga de bortgångna. Man ser att vi är i Baskien då många äldre herrar bär en speciell basker. Är det anledningen till att området fått sitt namn?
I Hondarribia ändrar vi vår färdplan och i stället för att köra längs Spanska Atlantkusten beslutar vi att dra snett över Spaniens inland mot Portugals Atlantkust någon stans vid Lissabon. Anledningen till ändring beror på att meteorologerna visar mer regn och blåst i norra Spanien och vi har hört att de de har de har de i Lissabon.
När tvättpåsen blir full måste man ta in på camping, så vi ligger nu på den första för den här resan. Staden vi är i heter Haro och är provins- huvudstad i Riojaområdet. Idag onsdag blir det att upptäcka byn och besöka några vinodlare. Tyvärr hade de flesta vinodlare stängt för det är inte riktigt säsong just nu, vi fick nöja oss med ett glas rioja och en god tapas i en av gränderna, samt besök på ett vinotec. Men som lekman är det inte lätt när det finns riojaviner från några € till flera hundra €. Men vad spelar det för roll när man har det så bra som vi! Dagen avslutade vi med att grilla och ett gott glas vin därtill, i strålande solsken och med en temperatur runt 20 grader.

Fredag 29 oktober
Färden går vidare söderut och vi räknar med att vara i Spanien om ett par dagar. Har legat två nätter i byn Mortagne sur Gironde, som ligger in i en vik från Biscayabukten. När vi kom i onsdags var det strålande solsken och 25 grader varmt. Tyvärr fick vi inte njuta av samma väder under torsdagen så det var att lyssna på radio Malmöhus och titta på Dansbandskampen via webben. En bra ställplats med vatten, el och gratis uppkoppling på nätet för endast 7,04 euro.

Tisdag 26 oktober
Detta har hänt sedan sista uppdatering. Vi kör längs invasionskustens alla stränder där de allierade landsteg på D-dagen. Det är inte utan att man blir berörd när man tänker på alla dessa unga som fick sätta livet till för att vi skulle få ett fritt Europa. Platser vi besökte var bland annat den Amerikanska krigskyrkogården vid Omaha Beach där mer än 9000 kors står på raka led. Kör även upp till Utah Beach där över 20 000 man ilandsätts i de hårda väder som rådde denna dag. Efter dessa upplevelser kör vi vidare ner mot Loiridalen för att se om vi kan inhandla något vin. Vi stannar till på en liten vingård längs vägen och köper ett par flaskor vin. Efter detta kör vi mot Biscaya Bukten och når La Rochelle efter att kört helt vilse på den franska landsbygdens smala "kostigar" där hjärtat klappar var gång en mötande bil eller traktor dyker upp! I skrivande stund står vi på en stor P-plats  i utkanten av La Rochelle, för att imorgon köra till Bordeaux och vidare längs Biscayabukten till Spanska gränsen som vi beräknar nå till helgen.

Lördag 23 oktober
Regnet öser ner och vi bestämmer att stanna i Honfleur tills det klarnar upp. Vi är omringade av 20-25 irländska husvagnar med flotta bilar som är lastade med lådor som vi inte vet vad de innehåller. Spekulationerna är många vad de kan syssla med då de kör fram och tillbaka hela tiden. Svaret lär vi nog aldrig få men polisen kör regelbundet här.
Efter ett par timmar ser vädret bättre ut och vi ger oss iväg utmed kusten. Stannar till på ett par ställen och tittar bla. på Bridge Pegasus, som var det första stället som de allierade landsteg på och intog på fransk mark. Övernattnattning på en ställplats i byn,
Arrohmanches.

Torsdag 21 oktober
Vaknar och ser den första frosten på marken. Termometern visar 6,5 grader kl. halv nio på morgonen. Janne klär på sig ordentligt och pinnar iväg till bagaren. Det stora frågetecknet för oss nu är, hur länge vi ska stanna i denna lilla mysiga by, Honfleur? Som ni säkert hört på nyheterna därhemma är det stängt på alla bensinmackar här i Frankrike, vilket innebär att vi inte kan tanka någon diesel. Såg igår på TV:n att det strejkas lite här och där här i landet. Tyvärr är vår franska så dålig så vi förstår inte mycket av det som händer. Men vi har ju gott om tid så det är bara att vänta och se. Vi är glada att vi kom till den lilla "pärlan" Honfleur med sin små charmiga gränder och där gallerierna ligger tätt precis som barerna och krogarna. Vi står parkerade på en ställplats några 100 meter från centrum där vi har el, vatten och tömning av toan för endast 9 euro. Det går ingen nöd på oss. I går träffade vi de första skandinaverna sedan vi lämnade Sverige,  en dansk från Bornholm och en ICA-handlare från Förslöv. Tidigare övernattningar i Frankrike har varit Calais och Saint Valery. Idag blir det att promenera runt och njuta av solen som visar sig från en klarblå himmel och temperaturen som sakta stiger så att benvärmare och vantar kan ligga kvar i bilen.
När vi kommer tillbaka till bilen efter att ha gjort en del inköp samt försökt att uppdatera på Mc Donalds, (vilket inte fungerade den här gången) blir det full rulle eftersom en fransman hittat en bensinmack som säljer diesel. Janne och Kaj kör naturligtvis direkt för att fylla på i tankarna. Det visar sig att man endast får tanka 40 liter men nu har vi i alla fall 55 liter i tanken så vi kan köra ytterligare några mil

Söndag 17 oktober
Ha nu anlänt till en plats som heter Temse i Belgien. Vi hittade en plats längs floden som vi tyckte passade perfekt för övernattning,
men efter bara en kort stund kom polisen och berättade att vi inte fick stå parkerade där. Kommunen hade bestämt att inga husbilar fick finnas utmed kajkanten. Lyckligtvis var det två mycket trevliga uniformsklädda killar som visade oss en annan plats, vilket var tur för där hittade vi ett öppet nätverk. Färden hit har gått via Danmark, Tyskland och en kort sträcka i Holland, med övernattning i Heiligenhafen och Bergskammen i Tyskland. I Belgien fick vi det första solskensvädret precis som när vi gick med båt på kanalerna ner till Medelhavet, det verkar positivt eftersom vi den gången hade strålande väder hela den resan. I morgon styr vi kossan mot Calais och sedan vidare utmed kusten mot Normandie..

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor