Nu är vi ute i Medelhavets böljande blå vågor,
15 juli - 22 augusti.

13/7        En glädjande upptäck när vi vaknade i hamnen Port Napoleon var när vi såg att masten låg och väntade på oss och vi fick tid för mastning nästa dag 11.30. Vår första dag vid kusten blev lugn och avslappnad eftersom det var söndag och allt var stängt.

14/7        Efter frukost börjar Leif o Janne att förbereda för mastning och Ingrid och Renée åker för att handla och  får skjuts till stan av en belgare som vi tidigare mött under vår kanalfärd. Efter mastning och inköp kommer vi på att det är Frankrikes nationaldag idag och att det skall firas i hamnen. Vi går på festen tillsammans med belgaren, hans hustru och svägerska. Det blir fransk buffé med vin och dans kvällen lång, och långa slanka flickor i baletten.

15/7
I dag blir det vår första segling i det blå Medelhavet och vi bestämmer oss för att gå till en liten ö utanför Marseille. Efter att ha seglat i hård kryss några timmar och vinden ökat till ca 13-14 sekundmeter ändrar vi vårt mål och går in i en liten hamn Sausset Les Pins där vi bestämmer oss stannar i två dagar.

19/7
Igår afton la vi till i Marseille efter att de senaste dagarna legat ute på ögruppen Iles du Frioul som ligger ca 3' utanför Marseille. I den ögruppen ingår också den kända och omtalade fängelseön If . Dagarna här upptas mest av sol, bad, snorkling och goda franska måltider när svalkan gör sitt intåg vid 21.00 tiden. Seglingen här är lite annorlunda än hemma då det antingen blåser friska vindar eller nästan ingen vind alls. Det känns också lite ovant att man mäter vindstyrkan i Beaufort. Vi har alltid tyckt att Råå hamn är stor, men det är inget jämfört med denna vi nu ligger i. Stannar här och bekantar oss med Frankrikes näst största stad under helgen.

21/7        Nu har vi bekantat oss med miljonstaden Marseille. Där har vi vandrat kring i bl.a. den gamla delen av staden med smala gränder där tvätten torkar längs husfasaderna i solen, barnen leker längs gatan och gubbarna sitter på caféerna och snackar. I dag skall vi göra inköp av ytterliggare sjökort så att vi kan segla vidare österut och bl.a. besöka den kända kusten Calanque mellan Marseille och Cassis.

22/7        Lämnar Marseille med vind på 6-8 sekundmeter och vi får en härlig segling i omkring två timmar. Plötsligt svänger vinden så vi får den stick i stäv samtidigt som sjön växer rejält. Tanken som vi hade om att lägga till i en av vikarna längs denna fina kust fick omprövas och kursen ställdes om till
La Madrague som visade sig vara en liten fin hamn med det klaraste och finaste vatten hittills. Hamnen kryllar av semestrande fransmän på alla de mysiga restaurangerna längs kajen.

27/7        Efter fyra nätter i La Madrague seglar vi vidare med en härlig sydostlig vind ca 4-5 meter mot Toulon. Stannar på en plats vid namn Saint Mandrier en liten halvö strax söder om Toulon. Hamnkapten upplyser oss om att det ska bli hård vind i morgon måndag så vi beslutar att ta båten in till Toulon och upptäcka den staden också. Våra planer för de närmsta dagarna (när vinden avtagit) är att besöka ögruppen Iles de Hyéres ungefär 30' från Toulon. Troligtvis blir det svårt med uppdatering av hemsidan men vi hör av oss när nästa Internetcafé dyker upp vilket nog kan ta någon vecka.

28/7
Lämnar Toulon och seglar ut i en härlig vind som varar ett par timmar. Sista biten blir motorgång fram till hamnen på Porquerolles där det är många båtar men vi lyckas ändå få en plats. Bestämmer att ligga kvar i tre nätter.

31/7       Har besökt de flesta vikar och småvägar på den underbara ön Porquerolles. En mycket trivsam ö med många besökare. Verkar att vara ett  semesterparadis för många fransmän och italienare som anländer både med egen båt eller med färjorna som är många till antalet från olika ställen på fastlandet.  Ön är inte så stor 7 km lång, 3 km bred och har en höjd av 142 m. I slutet av 1800-talet och början av 1900- talet fungerade ön som  rekreationscenter och konvalescenthem  för hemvändande soldater från kolonialkrigen.

4/8         Efter  Porquerolles fick vi en härlig segling till ön Ile de Port Cros som är ett naturreservat där vi låg för ankar under dagen med jätte fin snorkling och underbart bad. På kvällen gick vi till Port de Miramar i La Londe Les Maures för övernattning men stannade i tre dagar. Vi lämnar Port de Miramar  på morgonen och seglar tillbaka till Porquerolles där vi lägger ankar för natten i en av de fina badvikarna. Denna visar sig även var bra för fiske då Leif efter många dagars fiske drar upp tre stycken.

5/8         Drar upp draggen från 3 meters djup och lämnar ankarviken. Tyvärr måste vi göra oss av med fiskfångsten då kylen lagt av under natten vilket också innebär motorgång för laddning av batterier. Går till en liten privatägd ö med namn Ile des Embiez. 1958 började ägaren Paul Ricard att bebygga ön som då endast hade tre hus. Han var också marinbiolog och byggde de hamnar som idag finns på ön. Efter Ricards död ärvde sonen ön som nu fungerar som ett andningshål för turister. Paul Ricard ligger begravd på ön och ett museum har upprättats för att beskriva öns historia och visa havsbottnen som den har varit en gång i tiden.

8/8         Nu har vi slappat, badat och sett oss omkring på Embiez i tre dygn. Därmed är vi beredda att  flytta oss ytterligare en liten bit mot väster. Högtrycket ligger stilla över oss och  som vi hört att ni även läst om därhemma. Det är tur att man finns nära både salt och sött vatten. Under dagen har vi bara seglat runt efter vindarnas riktning och legat för ankare och badat. Efter siestan drar vi in mot en liten stad med namn Bandol.

11/8        Dags för bunkring av det mesta. Träffade två svenskar på ön Ile des Embiez som handlat på en bra och billig Lidelbutik i La Ciotat. Vi väljer att göra detsamma. Bestämmer också att tillbringa några dagar i staden.

14/8        Dags att lämna La Ciotat och sätta segel igen efter tredagarsbesöket i staden. Vindarna är fortfarande svaga i den enorma hettan. Har bestämt oss för att ankra upp i en fin vik för övernattning. Natthamn blir Calanque de En-vau, en underbar plats med höga branta berg som stupar rätt ner i det kristall - klara vattnet.

15/8        Ligger och badar tills det blir eftermiddag och går sedan in i den lilla omtalade pärlan Cassis. Här erlägger vi den högsta hamnavgiften under vårt besök i Medelhavet 32.5 €.

17/8        Efter att frotterat oss bland det vackra folket under två dagar tänkte vi gå till Calanque de Port Miou en hamn insprängd mellan bergen. Tyvärr fick vi svaret complet. Det var bara att segla vidare i en halvvind med styrka 4-5 Beaufort mot Marseille och den lilla hamnen Les Goudes. Plötsligt mörknar det på hela himlen och åska hörs på kort avstånd. Snabbt åker seglen ner, vi möts av en vind som verkligen ökar med den hastighet vi bara har hört talas om. Inte bara vinden på ca 25 sekundmeter utan även den höga sjön som bara växer gör att vi är mycket tacksamma att vi befinner oss så nära hamnarna. Klarar ej av att gå in i Les Goudes utan tvingas att gå vidare till Iles de Frioul. Efter cirka en timme bedarrar vinden och vi kan ta oss in i hamn.

22/8        Etapp ett är nu avslutad dvs. Europas kanaler och  Medelhavsseglingen. Totalt har vi klarat av en sträcka på 1557'. Vi är alla nöjda med de upp-   levelser vi haft under våra fyra månader i My Life. Allan anlände med flyg igår och har nu tagit över ansvaret för My Life. Det känns tryggt att han tar båten hem till Sverige igen. Ryggsäckarna är nu packade och därmed är vi beredda att starta vår luffning runt klotet. Imorgon tar vi tåget till Nice. Ingrid och Leif flyger hem 24/8 och besöker Rydebäck i ett par dagar medan Renée och Janne ser sig om i Nice och Monaco. 28/8 går flyget mot Bangkok och vi hoppas att alla trogna besökare kommer att fortsätta att följa oss i våra fotspår.

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor]