Häng med genom Europas kanaler
1 maj - 12 juli

1/5    Den stora dagen för avresa är äntligen här! Frukost i klubbhuset tillsammans med Eva och Uffe. Enligt alla planer inmundigade vi sillamackan hos Kalle klockan 12.00.12.30 började våra vänner anlända för att ta ett farväl. Efter endast tio minuters försening släpptes tamparna från Råå hamn. Kurs sattes mot Danmark i kuling. Första incidenten uppstod strax utanför Köpenhamn. Genuan ville inte bli inrullad. Justeringar utfördes i mycket grov sjö och piskande spöregn, därefter kunde vi ta oss in till Margreteholms hamn.

4/5    Har just anlänt till Vordingborg efter tidigare övernattningar i Rödvig och Faxe Lade Plats på grund av kuling. I morse vaknade Renée tidigt och fann Faxebukten krattad och fin. Övrig besättning purrades och färden styrdes mot Bögeströmmen. Motorgång för vinden var mitt i näsan. Efter cirka en timmes maskingång fick vi problem. Plötsligt dog motorn i en smal passage. Draggen kastades i då motorn ej ville starta igen. Leif konstaterade snabbt att ingen diesel kom fram. Stopp någon stans mellan tank och dieselpump. Leif tillverkade snabbt en ny tank av en tom 11/2 liters läskflaska. Motorn och besättningen jublade för ny framfart mot Vordingborg. Ingrid var förste dieselpåfyllare i läskflaskan från Nyjord till Vordingborg. Väl i hamn möttes vi  av strålande solsken och värme.

5/5
Avgång bestämd till 5.30 men dåligt väder gör att vi drar täcket över huvudet igen. Nytt försök att vakna till liv gjordes 8.00. Solen lyser och livet börjar leka igen. Härlig segling fram till Guldborgsund då maskinen börjar arbeta pga. av vindriktningen. Målet för dagen satt till Nystedt cirka 42'. Plötsligt ändras planerna då vädret är gynnsamt för segling till Tyskland. Nattsegling till Burgstaaken, endast små problem dyker upp såsom byte av fläktrem. Förtöjer för natten klockan 00.30 efter 75'.

6/5
Vilodag med bunkring av diverse förnödenheter.

7/5    Kurs mot Travemünde för avmastning. Seglar endast några timmar, när vinden åter visar sin ovilja att vara med oss. Efter 28' lägger vi till vid Böbs varv och börjar förarbetet för avmastning. Personalen har slutat för dagen så det är bara att koppla av och njuta av friheten.

8/5    8.00 traskar Leif och Janne  upp till kontoret för att få tid till avmastning. Masten åker av 11.00 till en kostnad av 900 svenska kronor. Arbetet måste utföras av varvets personal. Hamnavgift 17,5 euro. Höga kostnader!! Hur länge ska sparkapitalet räcka? Herr Steinebach är en mycket trevlig och vänlig Hafenmeister i Böbs Yacht Hafen. Allt klart för avfärd mot kanalerna klockan 12.00. Första slussen i Büssau passerar vi klockan 17.30. Nattförtöjning gjordes efter tredje slussen i byn Berkenthin. Se bilder i galleriet.

9/5    Ytterligare en trevlig och mysig dag i Elbe-Lübeck kanal. Brist på diesel gör att vi lägger till redan klockan 16.00. Träffar en dansk båt från Hundige med namnet Johanna. Tidigare ägare Ewald Brenninger från Råå. Håll i gång på kvällen i charmiga Lauenburg.

11/5
Fortsätter för andra dagen utmed Elbe-seiten kanal som enbart är en transportsträcka för att komma vidare i kanalsystemet. Inga sevärdheter längs strandkanten bara grönt gräs och sportiga tyskar på sina cyklar. Har sällskap med danskarna.

13/5
Färden går vidare längs Mittellandkanal mot Minden efter övernattning i Hannover. Vädret har varit toppen i några dagar men nu övergått i regn och rusk. Allt är bra ombord förutom att det är problem med uppdatering av hemsidan pga. brist på Internetcaféer. Bilderna som ej fungerar beror helt och hållet på att Renée missat med länkningen. Om ni inte hör av oss på några dagar kan ni tittat i gästboken om vi skrivit där istället för hemsidan. Det är nämligen lättare att få låna en dator på hamnkontoret än att få koppla upp egen. I Minden håller man på med reparationer längs alla kajer så vi går vidare till Lübbecker MYC för övernattning. Passerar i Minden på en av Europas högst belägna akvedukt. Nu har vi avverkat 1/5 av kanalfärden till Medelhavet. I distans innebär det cirka 200' omräknat i km ca. 380. Se bildgalleri.

14/5
Idag lever vi som landkrabbor och besöker stan för inköp och uppdatering av hemsidan. Plus att vi behöver lite motion efter mycket stillasittande i båten.

16/5
Går nu in på Dortmund-Ems kanalen som går mellan Dortmund och Papenburg. Vi följer kanalen från Bergeshövede fram till Datteln. Turen för dagen blir troligtvis till Münster eller däromkring. Vädret har blivit bättre, solen skiner fast den inte värmer än,  klockan är endast 8.00 när vi lämnar Bergeshövede.

17/5
Dagens tur startar i Lüdinghausen 6 mil från Dortmund, i Wesel-Datteln kanal. Denna kanalen är inte lång men har totalt sex slussar med endast ett par distans mellan varje. Efter fjärde slussen lägger vi till för dagen i staden Dorsten utmed Ufer Promenaden.

18/5
Väcks av att regnet smattrar mot rufftaket. Leif går iväg till bagaren och inhandlar morgonbröd. Kapellet sätts upp för att skydda mot det troliga dagsregnet. Klockan 9.30 släpps förtöjningarna samtidigt som solen visar sig. 13.50 går vi igenom sista slussen i Tyskland. Färden går vidare mot Wesel i Rhen. Plötsligt tror man att man befinner sig i sundet! Våghöjden är den samma som vid dåligt väder hemma. Här beror det dock på att vinden blåser rakt framifrån, medströms ca. 3 knop och att pråmtrafiken är mycket tät. Lägger till för natten strax nordväst om Rees, efter en dagstur på 32'.

19/5
Endast 25' kvar till Holland! 9.00 åker den tyska gästflaggan ner när vi passerar gränsen mellan Tyskland och Holland. Nästa Nijmegen! Nu byter Rhen namn till Vaal. Har nu klarat av 540' sedan vi lämnade Råå. Allt är bra ombord, väntar bara på att värmen ska komma. Lägger till nära centrum i Nijmegen. Tillåts ej att göra uppkoppling på egen data här heller. Strövar omkring i regn och rusk i en trevlig stad i storlek med Malmö.

20/5
Går vidare i Vaal, passerar två slussar och är därefter inne i Maas. Ömsom regn ömsom sol. Går av kanalen och in i Leukenmeer som blir vårt natthärbärge. En dagstripp på 28'.

21/5
Tredje dagen i Holland går vidare mot Roermond ca.30'. Enligt holländska  meteorologen ska värmen komma på fredag. 24 grader ser vi fram mot.
Roermond är en trevlig liten plats med många små mysiga hus. Köket på My Life har stängt idag så vi gör ett krogbesök. Maten smakar gott och vi somnar som vanligt ganska tidigt. Har nog haft något nattligt besök av en mygga som spridit sömnsjukan ombord.

22/5    Klockan är nu 14.30 och vi ligger förtöjda i Maasbracht i väntan på att få slussa in i Juliana kanalVårt mål för dagen är Maastricht där vi tänkt stanna någon dag eller två. Vart vi än kommer säger de att på nästa ställe ska det gå bra med uppdatering av hemsidan. Hittills har det som ni alla märker inte varit så. Anlände till Maastricht klockan 20.00. Efter att ätit Leifs kotletter med en välsmakande sallad togs en liten runda i stan. En liten charmig stad som vi närmare ska utforska under morgondagen.

23/5    Äntligen ett café som tillåter oss att ansluta vår dator så att vi kan sända bilder och ni kan läsa hur vi haft det den senaste tiden.

25/5    Lämnar Holland och går in i Belgien. Slussar in och betalar en avgift på 1,05 Euro för att få passera igenom landet. Båtarna som befinner sig i slussen samtidigt som oss blir otåliga pga. av okunniga svenskar som inte riktigt fattar att man måste registrera båten för att få färdas i Belgien. Efter inslussningen går vi på Albrekt kanal ca. 17 km fram till Liège. En smutsig hamnstad som inte tilltalar oss. Nu är det  floden Meuse som tar oss vidare framåt mot Givet vid franska gränsen.

26/5    Har nu kommit till en del av Belgien som är ganska vacker och möttes även av resans första riktiga sommardag i staden Namur, i den fransktalande delen av Belgien. Språkförbistring uppstod för Janne när han skulle inhandla öl. Att det stod alkoholfri öl på burken upptäcktes först när Leif granskade den. Då hade Janne redan smakat några stycken och tyckt att den smakade alldeles utmärkt. Nu får vi i stället göra sjömansbiff på de återstående.

27/5    Lämnar Namur på eftermiddagen för att leta efter en trevlig plats för grillning. Stannade längs kanalen strax före gränsen till Frankrike.

28/5
Frukost i strålande solsken. Anländer till Givet i Frankrike klockan 15.00. Dricker en öl på torget, problem för Janne för andra gången när det gäller ölen. Får en med citronskiva i som smakar mest läsk. Intager den omtalade sjömansbiffen, vad gör man inte för att bli av med "lättölen" som finns ombord. Efter måltiden går vi till ett verkligen franskt Internetcafé där de låter oss ansluta vår dator.

31/5
Hej alla besökare! Jätteroligt att så många följer oss på vår resa. Det verkar gå bättre och bättre med uppdateringarna av hemsidan ju längre söderut vi kommer. Hoppas det håller i sig. Idag är det lördag och vi har just lyssnat på Ring så spelar vi och avnjutit vår frukost med nybakad painriche i den franska staden Charleville Mezieres i norra Frankrike. Ligger i en alldeles nybyggd Marina och Campinganläggning. Färden hit har gått på smala kanalvägar med få pråmar vilket är tur då vi också gått igenom två smala tunnlar. Många av slussarna är med automatik där vi med hjälp av en lånad fjärrkontroll tagit oss igenom. Tur att det finns människor till hands då automatiken fungerar si och så.  Att vi kommit längre söderut märker vi på temperaturen som stiger och stiger, samt på alla hyrda kanalbåtar vi möter på vägen. Kvällarna är dock helt underbara.

5/6      Flyter sakta framåt i fin natur och små mysiga byar. Trafiken är näst intill obefintlig, möter endast ett fåtal båtar. Under gårdagen mötte vi inte en enda båt. Säsongen har nog inte riktigt kommit igång. Har nu gått några dagar på Kanal de I`Est  Nord där vi gått igenom både automatiska och manuella slussar, vilka vevas för hand. Inom ett år är troligtvis slussvakten ersatt av automatik och en idyll av kanallivet försvunnen. Efter övernattning i en liten by är vi nu på väg till Verdun under molnig himmel cirka 17' och sex slussar. Enligt studier i guideböcker kan man fylla på sina historiekunskaper i Verdun. Får se om så blir fallet för oss.

7/6       Efter två nätter i Verdun går resan vidare mot ny spännande mål. Passerar tio slussar under en dagstripp på 8 timmar. Solen värmer och det blir nödvändigt att hoppa i kanalen ett par gånger under dagen. Temperaturen i vattnet ligger runt 25 grader. Förtöjer längs kanalen och Janne bygger upp en dusch för att bli av med det ej så rena kanalvattnet. Kvällspromenad i byn Koeur la Petite.

8/6        Efter intagen frukost släpper vi nattförtöjningarna puttrar vidare utmed kanalkanten, endast iklädda badkläder. Solen gassar och vi njuter varje minut av friheten vi lyckats skaffa oss. Ett regnmoln går samma väg som vi och tappar sina droppar över oss. Vinden ökar och det känns som någon öppnat kranen för fullt. Precis lägligt dyker byn  Pagny upp med en flytbrygga att lägga till vid. Renée och Janne går på en restaurang med namnet La Favourite som serverar en trerätters meny inklusive husets vin för endast 10 euro per person. Toppen att äta så billigt och så gott. Hoppas den kedjan ligger tätt efter kanalen framöver.

10/6        Ligger kvar i Toul för att bunkra upp alla förnödenheter som tagit slut.

9/6        Janne börjar dagen med  att besöka boulangeriet för inköp av färskt morgonbröd. Efterfrukost är det dags för morgonpromenaden för att klara av allt sittastillande som det blir under dagen. Visserligen ligger det 13 slussar på endast 8' vilket i sig innebär ett klättrande upp och ner för stegar, dock mest för Ingrid som har det som sin syssla. Går också igenom en tunnel på 866 meter. Kommer fram till Toul klockan tre, går runt och kollar läget i stan och naturligtvis smakar vi på en stor kall öl i skuggan.

11/6        För första gången gör vi en avvikelse från den planerade rutten och sticker mot Nancy. Det  visar sig när vi kommer fram att det blir en omväg på cirka 40'. Anledningen är att en av kanalerna är avstängd pga. av ombyggnadsarbete så det är bara att acceptera att gå tillbaka till Toul. Innan vi gör det ser vi oss omkring i Nancy som är en mycket trevlig och fin stad. Torget mitt i staden har blivit upptaget av Unesco som ett av världsarven värt att besöka.

13/6        I dag  får Ingrid och Leif besök ifrån Stockholm som skall vara med några dagar på kanalerna, bilen som de har hyrt får Renée och Janne låna för att ta en rundresa i närliggande områden. Första övernattning på bilturen blir i Vaucouleurs.

15/6        Vidare rapport ifrån bilrutten. Efter mycket letande i många små byar i Champagne distriktet kommer vi fram till Vertus. Sluttningar fulla av vinrankor samt många Champagne tillverkare som frikostigt bjuder på smakprover av olika kvalitet och prisklasser. Kör vidare på Champagne Routen och in i nästa distrikt där vi hittar en bondgård som erbjuder övernattning i lugn och stilla miljö förutom allt kacklande i hönsgården. Nu återstår endast sex mil till Paris där vi skall hämta vår seglarkompisar Eva och Uffe från Råå.

16/6        Hämtar Eva och Uffe på Charles de Gaulles flygplats utanför Paris klockan 15.00. Kör till Sezanne och övernattar där på hotell. Vill  passa på att redan nu önska er alla därhemma en trevlig Midsommarhelg, då vi under den närmsta veckan troligtvis får svårt med uppdatering. Renée skickar också en hälsning till alla elever och kollegor på Hyllinge skola och önskar dem ett riktigt skönt sommarlov.

17/6        Byte av passagerare, dvs. familjen Danielsson lämnar och Eva och Uffe mönstrar på i Nomexy. Vi går en kort sträcka och lägger till längs kajkanten och har en trevlig kväll i Thaon.

18/6         Avtalad tid med slussvakten för vidare gång mot Epinal är klockan 10.00. En del grundstötningar uppstår på de sista 3 km in till Epinal. Vattnet har sjunkit cirka 3dm sedan morgonen. Just nu blir Leif intervjuad av en lokal journalist från tidningen La Liberti de L´Est. Han vill veta vad vi tycker om Epinal och vår uppfattning om Frankrikes mat och vin. Blev intresserad av vår resa och ville skriva om den. Får se senare vad artikeln innehåller och hur bilden blev som han tog av oss.

19/6        Lämnar Epinal klockan 11.00. Ombord finns bara Ingrid och Leif  medan de övriga fyra får promenera  3 km till slussen med anledning av att vattnet ej stigit till önskvärd  nivå för My life. Allt går väl och färden fortsätter mot 14 slussar med endast en totalsträcka av 2600 meter. Efter dessa slussar har vi nått högsta höjd över havet och börjar nedåtslussningen mot Medelhavet. När klockan blir fem kommer vi ej längre för dagen eftersom ingen slussvakt finns i tjänst. Uffe och Janne cyklar till närmsta affär 4,5 km bort för att handla inför midsommarhelgen.

20/6        Midsommaraftonens morgon börjar med frukost längs kajkanten. Därefter hänger Janne ryggsäcken på ryggen och startar sin cykeltur för att leta efter jordgubbar och färsk potatis. My Life återupptar slussandet för dagen som nu bär nerför i slussarna till byn Forges dÚzemain där Janne återkommer med jordgubbar efter 5 mil på cykel. Vi firar midsommarafton längs kanalkanten med allt vad som tillhör.

25/6
Fram till i dag har vi fortsatt turen på kanal de Est och gått över i floden Saône. I byn Port sur Saône lämnar Eva och Uffe oss för att ta  tåget till Paris för vidare flyg hem. Vi fortsätter längs floden till staden Gray och passerar under resan två tunnlar Sankt Albin som är 680 m och de Savoyeux 643 m. Under dagen visar loggen att vi gått 1000' (185,2 mil) sedan avfärden från Råå.

27/6
Lämnar staden Auxonne och styr vidare längs Saône. Efter 26' hittar vi en kajkant att lägga till vid. Namnet på byn är  Ecuelle och Leif tycker att det är den mest genuina by vi hittills stannat i. Tilläggningsplatsen är kanske inte den bästa men vi lyckas med att kasta dragg och förtöja stäven mot kaj. Har en mysig fredagskväll i underbar temperatur och ljuvlig musik av grodor.

28/6
Morgonbad, frukost och Ring så spelar vi och därefter konstateras att vi nu står stadigt på grund igen. Har blivit ganska vana vid att knuffa och gunga loss My life från flodbanken. Efter utfört arbete glider vi mot staden Chalon sur Saône. Lägger till i en ganska nybyggd Marina där vi träffar på många båtar av olika nationalitet.

2/7          Vi är nu på väg till Lyon som är Frankrikes tredje största stad, efter att först ha legat över i en gammal sluss som var ombyggd till hamn och slussvaktarbostaden blivit restaurang. Därefter fortsatte färden till  Macon som är centralorten i Bourgogne (indelat i fem vindistrikt) och har det största antalet officiellt erkända viner av de vinproducerande områdena i Frankrike. Från Macon tog vi lokalbussen till den lilla byn Prissé där vi besökte en vinproducent som lät oss väl smaka och vi fick en guidad tur hur vintillverkning i dag går till, från druva till färdigt vin.
Det återstår nu cirka 14 dagar av kanarfärden tills vi är i Medelhavet där vi beräknar stanna i ca: en månad. När vi fortsätter vår resa runt jorden kommer Allan ( svärfar till Ingrid o Leifs dotter ) att ta hem båten via kanalerna. De som önskar att deltaga på färden eller vissa delar av den kan kontakta Allan på telefon 0454-10931.
Vi uppskattar verkligen att så många följer oss i våra fotspår och skriver i vår gästbok.
Väderrapport! Det har varit varmt och soligt mest hela tiden i Frankrike. Idag har vi dock endast svensk sommarvärme. Mötte en norsk seglare som kom från Korfu och hade haft det ganska svalt under sin segling i Medelhavet. Får se vad som väntar oss framöver.

3/7
Framkomna till Lyon som visar sig vara en fin och vacker stad, vilket vi redan upptäckte när vi kom in längs floden. Under dagen har vi bland annat besökt Basilikan som ligger högt över staden i den gamla delen med mycket små smala gränder. Här finns också Frankrikes störst bevarade renässansstadsdel med en stor utomhus teater Theatres Gallo-Romains. Under kvällen ska vi strosa omkring i de små gränderna och titta på alla de fina husen som är mycket vackert belysta från olika håll. Vi ska även avnjuta en god fransk maträtt på någon av de många mysiga restaurangerna som det kryllar av i staden. Eftersom utbudet är stort här kommer vi att stanna ytterligare någon dag.

5/7
Lämnar Lyon efter ett tredagars besök. Staden är väl värd ett besök för dem som kommer förbi. Går nu sista biten på Saône innan floden Rhône tar över och leder oss mot Medelhavet.

8/7           Klockan är nu 18.00 och vi passerar den sista slussen för dagen mot Avignon. En lång dagsetapp på grund av att det är dåligt med tilläggsplatser efter Rhône. Gårdagens tur från Tournon till en plats som heter Montélimar blev också lång då vi letade efter övernattning i ett par timmar. Rhône flyter lugnt och stilla (dock med ca: 2,5 knops medström) och inte med den båttrafik som vi förväntat oss. Inte trodde vi att vi skulle vara i det närmaste ensamma på denna breda mäktiga flod. Vyerna varierar mycket en minuten är det vackra bergssluttningar med vinrankor nästa minut passerar man förbi kärnkraftverk och andra fabriksbyggnader. Det kända vinområdet Côte du Rhône som tillverkar bland annat Châteauneuf du Pape passerade vi under dagen. Nu stundar snart en god middag i Avignon.

9/7            I denna stad är det ett måste att insupa lite kultur från flydda dagar. Först och främst ett besök i Påvarnas Palats vilket mellan åren 1309-1377 var 7 franska påvars  huvudsäte innan de återvände till Rom. Här är också gott om teatrar och andra stora kulturutbud. Det visar sig att just idag börjar den stora The Festival of  Dramatic Art. Detta år inleds den med en stor demonstration och strejk av artister och andra kulturarbetare mot nedskärningar och inskränkningar av det kulturella utbudet i det franska samhället. På kvällen kryllar det av olika artistuppträdanden på gator och torg. Stämningen är på topp och de ljumma Medelhavsvindarna gör sig påminda i de trånga gränderna.

12/7
          Lämnar Avignon efter tre dagar i en stad man inte får hoppa över vid besök i denna del av Frankrike. Har ca 40 distans till Port St Louis vilket är våran port till Medelhavet. Når fram vid sju tiden och får slussa ut i Medelhavet efter 248 slussar och 1340 distans på Europas kanaler. Vi fortsätter nu att skriva under rubriken Medelhavet.

[bildgalleri] [fester] [husbilen] [jorden runt 2003-2004] [segling] [skidresor] [övriga resor]