Övervintring 5
              bilder Italien  & Frankrike            bilder Spanien

Hemresan genom Frankrike och Tyskland
1 maj - 12 maj
Efter en övernattning i gränsstaden La Jonquera där vi gjorde alla inköp av både dryckesvaror och kläder går vi över gränsen och in i Frankrike i ett mycket blåsigt väder. Första stoppet blir i den lilla byn Montiscard där vi parkerar utmed kanal de Medi. Flera båtar kommer för slussning men det ser inte lockande ut då vädret inte visar sig från den bästa sidan.
Kör vidare mot ruinstaden Oradour sur Glane som föll offer för en av andra världskriget mest fasansfulla händelser. Den 10 juni 1944, i samband med D-dagen, intog en tysk 180 man stark SS-division staden för att frita en officer som de av misstag trodde hölls fången av den franska motståndsrörelsen i staden. Männen i staden låstes in i lador där de besköts med kulsprutor. Därefter eldades ladorna upp. Kvinnor och barn mötte samma öde i stadens kyrka. Sammanlagt mördades 642 av stadens invånare. Endast 20 lyckades fly. Att gå i den nedbrunna staden och besöka kyrkogården lämnar ingen människa oberörd, och ingen får gömma de hemska saker som hände mellan åren 1939-1945.
Staden övergavs helt efter kriget slut och det byggdes upp en  ny stad lite väster om den gamla. Ruinstaden står kvar så som den lämnades.
Flera platser finns att parkera på om man vill övernatta efter avslutat besök.
Nästa morgon går vår färd vidare mot La Charité sur Loire en charmig franks stad, stannar bara över natten.
Dagen efter får den lilla byn Gurgy ett besök av oss, står parkerade utmed floden Yonne, solen lyser och vi njuter av sniglar i vitlök och ett utmärkt vin från trakten.
Sista stoppet i Frankrike blir i Millery som vi tidigare bara kört igenom på väg mot Pont a Mousson.
Tar en sväng inom Luxemburg för tankning innan vi kör in i Moseldalen. Våra stopp i år längs Mosel blev; Neumagen, Reil och Cochem. Det blev bara ett stopp på varje ställe då regnet öste ner och vinden var kraftig. I Cochem visade sig dock solen och vi kunde njuta av Flammkuchen vilket vi aldrig smakat. Jättegott!
Lämnar Mosel och styr kosan norr ut och hamnar i en för oss okänd stad med namnet Hameln. Ställplatsen ligger inte långt från gamla delen av stan men fortfarande är det inget inbjudande väder att promenera i så vi sparar upplevelsen av den platsen till ett annat år.
Dags att ställa in navigatorn på Heiligenhafen och vår sista övernattningen innan vi kör ombord på Scandlines, måndag morgon för överfart till Danmark. Självklart får Calles
besök av oss för det sista som behövs i barskåpet och den kommande sommaren.

Kör av färjan i Helsingborg måndag eftermiddag (12 maj) och möts av störtregn och en temperatur som inte överstiger 10 grader. Tömning av bilen sker mellan skurarna
         och tvättmaskinen väntar på att få utföra sitt jobb.
         När vi nu blickar tillbaka nästan 8 månader blir vår sammanfattning som följer; Italien är ett trevligt land men urusla vägar att köra på och ett kostnadsläge som är alldeles för
         högt.
         Spanien känner vi som vårt andra "hemland" trivs toppenbra och njuter av att kunna leva billigt men ändå ha en standard som ligger på topp. Vädret den här
         säsongen var kanon tills fram i mitten av december då vinden var ganska kraftig och höll i sig till februari månad, vilket gör att det känns kyligt även om solen lyser.
         Från mars och till dess att vi lämnade landet den sista april har vi inget att klaga på när det gäller vädret, inget annat heller för den delen. Resan hem genom
         Frankrike och Tyskland var regnig även i år, så vi ska investera i CD: n med Tomas Ledin: Genom ett regnigt Europa till nästa säsong. Vi är jättenöjda med allt som den
         här resan   har erbjudit, träffat underbara människor, upplevt både nya och gamla platser och inte minst Spaniens underbara mat.
         Nu hoppas vi att få njuta av en härlig sommar här hemma!
         Stort tack till er alla som följt oss under vår resa!

Onsdag 30 april
Idag är det Valborgsmässoafton men för oss blir det inga bål, vi värmer oss utav den underbara solen och den fina stranden i Platja LLarga. Låg 6 nätter på La Volta och hade trevliga dagar tillsammans med ett danskt par från Roskilde. Ulla och Kent dök upp med Diesel som växer för var månad som går. Han är nu 4 månader och trivs med husbilslivet.
I morgon torsdag räknar vi med att lämna Spanien och kör från Platja LLarga upp till gränsen för inköp av diverse godsaker. Nästa anhalt blir någon plats i Frankrike. I och med det har vi inte längre något Internetabonnemang utan får förlita oss till gratis WiFi  på de ställen vi kan finna.

Onsdag 24 april
I måndags kom vi till Peñiscola och ställplatsen La Volta som vi var väldigt nyfikna på eftersom så många talat om den. Vi är lika nöjda som de flesta vi pratat med, att få stå för endast 6€/natt inkl. wifi, tömning, vatten och dusch är fantastiskt. I går tisdag tog vi en cykeltur in till de centrala delarna av stan, den långa fina strandpromenaden bara kryllade av soldyrkande semesterfirare. Idag blir det mest att slappa vid poolen och en cykeltur in till grannbyn Benicarló. Räknar med att lämna Spanien om en vecka ungefär, men inget är ännu riktigt bestämt då vi avvaktar vädret i Frankrike och Tyskland. Har lite svårt att lämna denna "goa" värme för att möta kyla.

Fredag 18 april
Efter en god välsmakande frukost säger vi Hej då! till våra vänner och kör till Santa Pola för en övernattning i Nationalparken som ligger i den norra delen av stan. Många spanjorer är ute för att njuta av det fina vädret och ta ett svalkande bad i havet. Påskaftonsmorgon gör vi oss klara för avfärd norrut och ska nu prova att stå i Xábia som vi bara kört förbi tidigare år. Hittar en plats i centrum ett stenkast från strandpromenaden. Stannar två nätter och njuter av livet omkring oss.

Torsdag 17 april (skärtorsdag)
Tisdag 15 april kom Kenneth och Simon på besök till Mini Camp Oasis, hade en trevlig eftermiddag tillsammans i strålande solsken. Onsdag kväll tar vi en cykeltur till La Marina urbanisation för att inta en god middag på en av alla mysiga restauranger. Janne väljer grillade lambchops och jag tar en gratinerad köttbit med pesto och tomat, stället vi valt heter Tio Pepe. Efter 6 övernattningar hos holländaren checkar vi ut och kör till Nina och Kenneths hus i Quesada. Har en trevlig skärtorsdag med vinprovning, sällskapsspel och god middag tillsammans med hela familjen Karemo.

Söndag 13 april
Ska nu försöka att få de små grå cellerna att förflytta sig någon vecka bakåt i tiden och minnas de händelser vi varit med om sedan vi lämnade La Manga. Torsdag 3 april ställer vi in navigatorn på Quesada för att träffa Berne som tagit sig ledigt några dagar för att titta till sitt nyinköpta hus. Hittar hem till honom efter telefonkontakt och träff utanför Calle Elche, därifrån är det bara 500 meter fågelvägen till Bernes och Helens hus. Ett trevligt hus med en underbar takterrass och ett fint poolområde som vi får njuta av de tre dagarna vi är på besök. På kvällarna intar vi goda middagar på diverse krogar både i och utanför Quesada tillsammans med vänner till Berne. Lördag kväll kör vi ut till marknaden i Citronlunden för övernattning. Söndagen blir till att vandra runt och beskåda alla varorna som trängs bland turister från Europas alla hörn. Janne hittar fler par skor, totalt antal inköpta stiger nu till
4 par. Golvet i garderoben har nu inte plats för fler!
Stranden i La Mata hade vi tänkt skulle bli vår nästa plats att parkerar på men vi ändrade oss snabbt efter att ha pratat med ett belgiskt par som fått sin personbil länsad på allt. Kör till La Marina och Playa Pinet som vi känner till sedan tidigare år. Träffar Annika, Janne, Solvig och Berry. Ligger på stranden mest hela tiden, lapar sol och njuter av det fina vädret som nu anlänt till Spanien. Fredag förmiddag drar molnen in och vi kör till Mini Camp Oasis som ägs av en holländare och ligger mellan La Marina och Guardemar alldeles bakom
Lid´l. Lördagen tillbringar vi på den närbelägna marknaden där vi dock bara handlar apelsiner. Latmasken visar vi middagstiden och vi går till Snackbaren och blir serverade en holländsk korv med pomes frites av campingägaren och hans fru.

Onsdag 2 april
Efter 10 nätter i Citronlunden säger vi hej då till Agneta och Kent och styr kosan mot La Azohia. 5 svenska bilar står parkerade på slänten och vi njuter som vanligt av den underbara utsikten över havet. Tisdag eftermiddag anländer Jocke och vi har en pratstund över ett glas vin på baren Molina. Får ett samtal av Berne som anlänt hastigt och lustigt till sitt nyinköpta hus i Quesada och vi bestämmer att träffas där på torsdag. Dessförinnan hinner vi med en tur ut till La Manga och vi får en helt annan uppfattning om den tarmen som sticker cirka 2 mil ut i havet och bildar ett litet innanhav mellan fastlandet. Första gången var vi negativa till att stanna då vi endast körde 5 km ut men idag står vi 15 km ut och platsen är fantastisk. Just nu faller ett strilande regn som innehåller röd sand från Sahara och Janne tvättar både sidor och fönster, men regnet fortsätter att strila ner så nästa tvätt får vänta till morgondagen, det är OK eftersom vattenposten på stranden endast ligger 10 meter från oss.

Lördag 29 mars
Nu har jag verkligen legat på latsidan när det gäller uppdateringen. Har inte mycket att skylla på mer än att vi har fina dagar med våra vänner från Flen på ställplatsen som vi döpt till Citronlunden.
Efter att vi lämnat La Isleta gick turen mot Vera för att göra inköp på en Consumbutik som vi gillar starkt. Stannade dock för lunch på bergstoppen mellan de två byarna Carboneras och Mojacár och därefter gjorde vi vår inhandling av div. förnödenheter. Hade turen att hitta en plats utmed havet för övernattning, för att nästa morgon köra vidare till Murcia för ett besök på Ikea. Fredag eftermiddag checkar vi in på ställplatsen Camper Park som drivs av de unga paret Trine och Joan. Här känner man sig väl mottagen och blir trevligt bemött. Lördag eftermiddag kommer våra goa vänner från Flen och vi umgås och har det härligt tillsammans. Det blir marknadsbesök och en cykeltur in till Murcia. Kvällarna ägnar vi åt kortspel och har det mysigt tillsammans. På måndag går våra vägar skilda åt då vi kör mot La Azohia och de vänder hemåt.

Tisdag 18 mars
Har nu haft en underbar vecka i San José ute på Gabo de Gata. Hade turen att komma i rätt tid till den årliga festen Desembarco Pirata (Piratlandningen), då hela byn är arrangerad i festligheterna. Under 1700-talet fanns pirater utmed hela kustremsan och intog många platser, vilket man vill återspegla genom att varje år sätta upp en teaterförställning på stranden. Helt fantastiskt även om vi inte förstod så mycket, men människornas agerande var mycket bra. Självklart lyckades invånarna besegra piraterna och det blev lugn i byn. Hur många som kom för att se denna tillställning vet vi inte men uppskattningsvis ett par tusen. Nu har vi förflyttat oss 10 km österut till La Isleta där vi tänkt stanna tills slutet av veckan. Vädret är toppen, så det blir att ligga på stranden och njuta. Janne tar sitt morgondopp och njuter i fulla drag.

Tisdag 11 mars
Vi gör som flyttfåglarna dvs. drar oss så sakteliga öster ut och om ett par veckor blir det norrut. Efter att vi lämnat Salobreña hade vi två övernattningar lite söder om Adra därefter stannade vi i Guardia Viejas. 5 svenska bilar stod parkerade varav vi kände 4. Ett trevligt återseende med Gunilla och Roland som anlände på torsdagen. Vi spelade boule och hade trevligt tillsammans. På söndagen körde vi de få km in till Almerimar för att parkera i hamnen vid piren där vi stått tidigare. Tyvärr vill blåsten inte ge med sig och det är svårt att hitta en läplats. Träffade Odd och hans hustru som var ute på en liten tur för att variera sitt leverne från campingen i Albir. Att det blir lite glesare mellan uppdateringarna beror lite på att vi nu besöker samma platser som tidigare år och variationer på dagarna är inte så stora, säkert beroende på att det är 5 övervintringen. Vi trivs med livet och det fina vädret, goda maten och det slapparliv vi lever.

Söndag 2 mars
Står kvar i La Guardia, Salobreña där vi nu stått i drygt 2 veckor. I går lämnade våra musikanter platsen till danskens stora glädje, han var inte så glad åt att lyssna på alla fina svenska visor. Har också fått vara med om att fira Andalusiens nationaldag som är den 28 februari. Allt firades med pompa och ståt med tivoli för barnen och god mat och dryck. Vi hade också tur att få vara med  där Spaniens 8 bästa möttes i final  på att tranchera Pata Negro skinka. Det gällde att få ut så mycket som möjligt av skinkan under 2 timmar och därefter göra en fin uppläggning. Lördag förmiddag dök Eva och Hasse upp och vi hade några trevliga timmar tillsammans. I nästa vecka blir det en förflyttning lite norrut.

Fredag 21 feb.
Står nu parkerade i La Guardia. Lämnade Rincón i söndags efter några trevliga dagar tillsammans med Lasse och Vicente. Blev bjudna på underbara snittar och gott vin på fredagseftermiddagen i strålande solsken av "pojkarna" och som tack för allt de ställt upp med under vår tid i Rincón avslutade vi med att bjuda dem på lunch i El Palo. En mycket speciell restaurang utan meny, istället kom servitörerna hela tiden ut med nya varma tallrikar av alla de slag och det gällde att vara snabb och ta vad man ville ha. Väl framme i La Guardia möttes vi av en smockfull parkering, men lyckades hitta en plats att stå på. Måndag morgon kör vi upp till Sierra för vår årliga skidvecka. Men väl uppe på höjden får vi besked om att ställplatsen nu bara är en parkering, dvs. el och vatten är avstängt. Då vi inte bunkrat upp med vatten och gas tar vi beslutet att köra tillbaka till Salobreña då vädret inte ska bli bra förrän i slutet på veckan. Synd eftersom man nu i år firar 50-årsjubileum för skidorten. Hoppas det finns en bra lösning till nästa vinter. Vi räknar med att stå här till
mitten på nästa vecka, bland övriga ca. 80 bilar varav 15 svenskar.

Tisdag 11 feb.
Marknadsbesöket som vi tänkt oss blev inställt pga. hård blåst och ösregn. Men som plåster på såren ringer Lena från Vejbystrand och bjuder oss på middag. De är på besök i hennes systers lägenhet i Aloha ett av områdena i Nueva Andalucìa. Efter en supertrevlig onsdagskväll med fisksoppa och gott vin med Lena och Håkan och deras vänner drar vi oss tillbaka till husbilen som står parkerad på gatan utanför deras hus. Torsdag morgon kör vi tillbaka till La Cala och inväntar lördagens marknad. Även denna dag strilar regnet ner över oss, dock inte i sådan mängd att marknaden ställs in. Går en vända och Janne har tur hittar nya skor, 3 T-shirtar och några strumpor. Jag hittar inget att bära på kroppen så det blir apelsiner och en kruka persilja. När vi tittar ut på söndag morgon står vi med vatten upp över hjulen och Janne tar fart från klossarna som vi står parkerade på och lyckas ta sig upp från den lilla slänten utan att fastna. Väl ute på A-7:an kör vi mot Marbella och tar av vid camping Cabopino för en snabbvisit hos Eva och Hasse . Därefter styr vi mot Rincón och våra goa vänner och parkerar på den nya platsen som blivit tillåten tills vidare för husbilar. Nu inväntar vi bara gott väder i Sierra Nevada, inför nästa vecka lovar de sol och vi hoppas meteorologerna inte ändrar den prognosen. Idag tisdag blir det en busstur till grannbyn för ett besök på Carrefour, kanske finns det fynd att göra.

Tisdag 4 feb.
Markandsbesöket i onsdags var som alltid trevligt, sol och vackert väder förhöjer livet. Väl tillbaka i bilen tar vi fram solstolarna och njuter i den för oss lilla bersån utanför bilen utmed stranden. Fredag morgon dyker de välbekanta poliserna åter upp, men Janne är snabb denna gång så vi hinner köra innan de når fram till vår bil. Som många vet är Janne en fena på att finna både det ena och det andra med sina falkögon. Hans minne påminner om att han sett ett ställe söder över då vi passerade Estepona. Kör åter söderut och till slut finner vi en plats att parkera på. Enda nackdelen med den här platsen är att vi inte får in Kustradion så att vi kan lyssna på Ring så spelar vi. Men Svt-play funkar bra så vi kan se På Spåret. Måndag morgon vänder vi så kosan mot Malaga, men stannar till vid marknadsplatsen i La Cala de Mijas. Här står cirka 20 bilar, hur det blir vid morgondagens markand återstår att se. Har i natt upplevt den kallaste temperaturen för oss på denna tur, 6 grader men solen stiger sakta upp och man börjar åter märka att man befinner sig på sydliga breddgrader. Temperatursänkningen ser vi som en liten förvarning till vår årliga skidtur i Sierra Nevada som närmar sig med stormsteg.

Onsdag 29 jan.
Efter ett stopp på Playa Paloma och en natt i Tarifa återvänder vi mot Malaga, alldeles för kalla vindar för att vi ska trivas. Gör ett försök att stanna i hamnen i Estepona. Hinner traska runt i hamnen och förbereda dagens middag  innan polisen kommer på besök. Den här gången får vi visa alla handlingar på bilen, våra pass och de vill även se det gröna kortet. Att man inte behöver det inom EU har de ingen aning om. Men att stå där över natten gick inte för sig så det var bara att packa ihop och dra vidare norrut. Kör av i San Pedro de Alcantara och äter middag i lugn och ro. Inga poliser visar sig och vi sover gott. Onsdag morgon tar vi en långpromenad in till Puerto Banus och beskådar alla lyxiga båtar som ligger i hamnen, säkert en av de största och lyxigaste hamnarna här på sydkusten. I morgon blir det marknadsbesök i San Pedro stad.

Söndag 26 jan.
Innan vi lämnar La Cala kör vi till Lavomatic och därefter blir det att träffa vännerna i Rincon. Tisdagen den 21 januari firar vi Lindas 10-åriga födelsedag, med en god tårta som Vicente bjuder på. Som alltid om onsdagarna gör vi vårt markandsbesök och därefter blir det tapas till lunch. Middagen intar vi på en Kinarestaurang tillsammans med "pojkarna" och ett par från Värmdö som vi träffade förra året. Kvällen avslutar vi med ett parti Sequence tillsammans med Kari och Leif. Torsdag tackar vi för oss för den här gången och kör till Ikea och gör sillinköp och diverse nödvändigheter. Övernattning blir det utanför Hotellet Sunset Beach Club. Väldigt få bilar så polisen måste nyligen gjort ett besök. Fredag morgon går turen vidare mot Nueva Andalucia där vi är bjudna på middag hos vänner från Hbg. Stannar endast en natt innan vi drar vidare mot Tarifa och de fina stränderna utmed Atlantkusten.

Söndag 19 jan.
Söndagar verkar ha blivit en bra dag för uppdatering! Hur som helst, här kommer en rapport från den gångna veckan. Måndag 13 jan. skvalar regnet ner och vi bestämmer oss för en tur in till byn Vinuela. Hur många som bor här har vi ingen aning om, kanske ett par tusen. Krogar finns det dock gått om, och naturligtvis får en av dem besök av oss. Nästa dag tar vi en sväng om upp till Alhama de Granada, byn som har varma källor och en del Spa-anläggningar. Vädret inbjuder varken till det ena eller andra så vi vänder tillbaka ner mot havet, efter att ha laddat upp batterierna till full styrka. Kör in till Rincon men parkeringen är alldeles full av både gamla och nyanlända husbilar. Polisen har gjort ett par besök sedan vi lämnade i lördags, och nu är det OK att stå där igen bara man inte campar! Vi fortsätter till La Cala där vi även denna gång är den enda svenska bil, verkar som den här platsen inte är så "poppis" bland oss nordbor utan mer för tyskar, holländare, fransmän och en del spanjorer. Efter en regnig natt har blåsten tagit i och de enda som njuter är surfarna som glider fram på vågorna, och bönderna som äntligen fått sitt efterlängtade regn. Solen visar sig lite bakom molnen så kanske vädret har stabiliserat sig något. Den kommande veckan kanske blir lite varmare så att kortbyxorna kan komma fram igen.

Söndag 12 jan.
Dagarna bara flyter iväg och vi gör inte mycket mer än ser till att vi har det bra. Tar våra promenader och gör inköp till matförrådet, stannar till på mysiga platser och förser våra magar med goda tapas. Fredag morgon tar vi dramaten till Mercadona då vi bjudit ner våra vänner på lite middag. När vi kommer tillbaka möts vi av att polisen delar ut lappar och säger att vi inte får stå mer än 24 timmar. En av anledningarna är säkert den att många bilar stått parkerade  både en och två månader på samma plats, inte konstigt att spanjorerna reagerar då de offentliga toaletterna används till både det en och andra. Vilka som "grisar ner" har vi ingen aning om, men var och en måste göra rent efter sig. Har en trevlig dag tillsammans med både spanjorer och svenskar.
Lördag morgon vill vi följa det vi blivit ombedda att göra dvs. köra till en annan plats. Innan vi kör fylls dock parkeringen av nya bilar som inte blivit uppskrivna. Vi ställer in navigatorn på Vinuelasjön, som är en vattenreservoar och ett rekreationsområde finansierat av EU, här i från får även Malaga sitt dricksvatten. En lugn och fridfull plats som besöks av spanjorerna under helgen för umgänge och grillning med familjen. Solen har just gått upp mellan trädkronorna och personbilarna kommer tätt med picknickkorgar och familjemedlemmarna börjar sitt letande efter pinnar att lägga på grillhällarna.

Onsdag 8 jan.
Har nu åter installerat oss på parkeringen i Rincon de la Victoria. Fick ett underbart mottagande i måndags då vi kom tillbaka till Spanien. Champagne, pizzabitar och tapas bjöd våra vänner Lasse och Vicente oss på. Vädret är kanonbra, solstrålarna värmer och termometern visar på dryga 30 grader i solen. Planerar att stanna här ytterligare någon vecka innan vi drar lite söderut för att träffa lite vänner från Sverige som har hyrt lägenhet i närheten av San Pedro de Alcantara.

Söndag 15 dec.
Ett JÄTTESTORT TACK till Lasse och Vicente för en underbar Luciadag. Sedan i fredags har vi mest slappat och njutit av vädret som vi nu ska lämna för en liten tripp till Svedala och julfirande. Vi ser fram emot att få rå om våra nära och kära under några veckor. I morgon kör vi till grannbyn La Cala för att städa och rensa upp i bilen så att allt är fräscht när vi kommer tillbaka. Tisdag blir det att ta oss till Autocaravanas för att parkera husbilen och ta en utvändig tvätt. Onsdag förmiddag blir vi körda till Malaga flygplats och lyfter därifrån klockan 15.50.

Torsdag 12 dec.
Redan tisdag kväll kommer Lasse och Vicente med födelsedagspresent till Janne bestående av en flaska champagne och en treliters dunk att stoppa i Hönan Agda. Inte många svenskar som har sådana vänner i Spanien. Onsdag morgon ringer klockan för väckning redan 7.30 och Janne grattas med en påse "smågodis" såsom skocreme , superlim och plastkrokar för uppsättning av diverse saker. Tar sedan bussen till El Palo där Lasse och Vicente ska besöka tandläkaren medan vi intar frukost på en liten cafeteria. Strosar sedan runt och upptäcker för oss en ny plats. Bussturen går sedan vidare in till Malaga där vi har en underbar dag tillsammans med Lasse och Vicente. Vi får en riktigt mysig rundvandring i stan och besöker olika platser och restauranger. Kvällen avslutas vid skymningsdags med att Malaga har tänt upp sin berömda julbelysning och därefter tar vi bussen tillbaka till Rincón. Trötta men mycket nöjda med dagen åker morgonrocken på och vi njuter av dagens sista timmar innan vi kryper till kojs.
Idag torsdag har vi haft en städdag eftersom sandstormen drog in under tisdagsnatten och skitade ner överallt, sånt man får ta när man har fördelen att vistas här under vinterhalvåret. I morgon på Lucia är vi bjudna hem till Lasse och Vicente för att titta på svenskt Luciafirande och äta en god Jansson med tillbehör. Något vi verkligen ser fram emot!

Måndag 9 dec.
Nu har vi haft en härlig vecka i Rincón tillsammans med våra "goa" vänner Lasse och Vicente som vi träffade förra säsongen. Parkering för bilen är beställd under vår tid hemma i Sverige. Njuter av den sista veckan innan vi plockar fram vinterkläder för hemresan som blir den 18 december på eftermiddagen. Men innan dess ska vi fira Jannes födelsedag och Lucia tillsammans med Lasse och Vicente, riktigt hur det blir vet vi inte idag men vid nästa uppdatering får ni veta hur de dagarna avlöpte.

Måndag 2 dec.
Lämnar Salobreña och kör till Nerja för att tvätta en del tröjor som behövs nu när kalla vindar drar in över oss. Turen går vidare till Torrox Costa där vi parkerar längs en gata och passar på att gå markanden som hålls på måndagar. Inga fynd görs men däremot hamnar vi på en baren Carpe Diem där ett tyskt 18-manna band riggar upp för underhållning. Beställer in riktigt god tysk korv med tillbehör och njuter av härligt medryckande musik tillsammans med alla tyska övervintrare. I morgon kör vi vidare mot Malaga för att beställa parkering för bilen medan vi är hemma i Sverige.

Lördag 30 nov.
Planerna var att tvätta i Nerja men latmasken kom krypande och vi vände mot Salobreña istället där vi hört att det fanns en bra tvättinrättning att lämna in allt på. Allt klart efter en
dag och alla krafter kvar att göra annat på. Står nu parkerade i La Guardia där vi har både tittat på På Spåret och lyssnat på Liza Syrén. Janne kammade hem storvinst i På Spåret
där han löste både Lund och Barcelona på 8 poäng. Känner mig lite knäckt idag men får leva med det till nästa lördag. Idag har vi haft en fin eftermiddag med byborna i La Caleta på deras lilla taverna i solsken, dock svala vindar som sveper in från havet. I morgon tänder vi första ljuset i den hemgjorda adventsstaken.

Tisdag 26 nov.
Onsdag den 20 lämnar vi San José och kör till den lilla pärlan La Isleta endast 11 km från San José. En liten söt by med några få restauranger längs havet. Parkerar ute på en klippavsats och har hela havet som vy. Promenerar runt och upptäcker fler platser att stå på. En liten butik finns att inhandla färskt bröd till frukost. Torsdag morgon börjar med strålande sol men vid middagstiden trillar några regndroppar ner och vinden ökar. Känns inte tryggt att stanna kvar på klippavsatsen så vi packar ihop och kör till Roquetes de Mar. Där står fyra svenska bilar, bland dem Moffass som vi träffat tidigare i Moseldalen. Det blir fyra nätter i Roquetes innan vi drar vidare mot vår "hemliga" plats med position NN. där vi just nu sitter och njuter av vacker utsikt, guppande båtar och byns charmiga gubbar som i år till och med hälsar på oss. De känner väl igen oss efter dessa
år. Tvättsäcken bara växer så vi stannar nog endast ett par dagar då det inte finns någon lavanderia här i denna lilla by.

Tisdag 19 nov.
Tiden bara rinner iväg, ser just att det är över en vecka sedan uppdatering. Hjärnkontoret får börja att tänka tillbaka på vad som hänt!
Måndag (11 nov) gör vi diverse inköp på Mercadona och kör sedan till La Azohia där vi stannar i 5 dagar. Tar bland annat en stavpromenad till Los Madriles camping och hälsar på Ole och Jörgen. Bjarne är inte "hemma" men vi ser att han köpt en husvagn istället för sin stora buss. Lämnar en hälsning och vandrar vidare tillbaka till vår ställplats som vi besökt under de 5 år vi varit ute. Fredag morgon packar vi ihop våra grejor pga. av kraftig blåst och kör mot Aguilas. Hittar en ny plats Playa La Carolina att övernatta på. Fin utsikt med en kanon bra strand. Efter att vikarierande Peje Johansson gett oss information om läget i Svedala stänger vi av radion och kör till nästa plats som blir Aqua Amarga. Vädret är inte det bästa temperaturen bara sjunker och vi börjar frysa för första gången på dryga 2 månader. Efter en natt och en god söndagsmiddag drar vi vidare mot San José där vi just nu befinner oss. Det märks att hösten gjort sitt intåg då nattemperaturen sjunker ner till ca. 10 grader. Innan uppstigning får värmaren gå ett tag så att inomhustemperaturen går upp till 16-17 grader. Dagtid när solen är framme finns inget att klaga på. I kväll blir det att lyssna på fotbollen via radion då vi inte kan se den på TV:n. Har inte bestämt hur länge vi stannar, men någon dag till blir det säkert innan vi kör vidare mot Malaga med något stopp på vägen.

Söndag 10 nov.
Torsdag morgon tackar vi alla vänner i Benidorm för sex trevliga dagar. Räknar med att se dem igen på vår väg hemåt någon gång under våren. Kör endast 3-4 mil till nästa stopp som blir Playa Pinet vid La Marina där vi njuter av härliga dagar vid stranden. Värmerekordet i Spanien verkar inte ha nått sitt slut men vinden gör att vi inte behöver "lida". Lördag eftermiddag kör vi upp till Citronmarknaden för övernattning eftersom det inte är lätt att ta sig in till marknaden på söndagen med husbil. Endast en husbil från Tyskland dyker upp vid kvällningen och vi sover lugnt hela natten. Frukostbestyren hoppar vi över denna morgon och besöker en Engelsk restaurang där vi blir serverade scrambeld eggs on toast med alla engelska tillbehör. Mätta och belåtna går vi alla gångarna upp och ner och Janne investerar i en ny klocka och ett par nya kortbyxor Renée får en kjol. Handlar också apelsiner för att nypressad juice ska kunna serveras till frukost på vår vidare färd söderut. Runt omkring oss hör vi många svenskar som pratar och vi säger till varandra att det är konstigt att man inte känner någon. Plötsligt dyker ett känt ansikte upp och det visar sig vara Helen från Gantofta. Hennes man Berne sitter med några kompisar på en Tysk restaurang och givetvis går vi med snabba steg dit för att träffa dem. Denna marknaden är lite speciell för det "dräller" av både inhemska och främmande restauranger med olika mat och dryck. Efter en stund hittar vi Berne och det övriga gänget och har ett par trevliga timmar tillsammans. Vi skiljs åt och kör den lilla sträckan till Playa Flamenca där vi tänkt att äta farsdags middag.

Tisdag 5 nov.
Har nu haft 4 fina dagar i Benidorm tillsammans med många "goa" människor från hela Sverige och även Norge och Danmark. Har hunnit med marknadsbesök, besök på Kinarestaurang, strandpromenad och den alltid förekommande söndagsträffen på Tropicana efter söndagsmarkanden. Igår måndag hade solen gömt sig bakom molnen och det blev ett besök för pedikyr på Indoor Market. Janne tog en cykeltur till Albir för att prata med Masmovil och få hjälp så att även i-Paden ska fungera med Internet. Självklart löste de vårat problem, så nu är Janne lugn igen. De återstående dagarna troligtvis två stycken, räknar vi med att hinna med ett besök på Rockhouse och några partier poker med sista stick tillsammans med Agneta och Kent.

Torsdag 31 okt.
Söndag morgon vaknar vi utmed stranden i Torrenostra och ser att polisen satt en lapp på framrutan som berättar att man inte får stå längs beachfront. Vi bestämmer att två nätter får räcka och tackar för den tid vi haft i Torrenostra och kör mot nästa ställe som blir Porto Sagunt. En plats som Mona och Charlie hittade förra säsongen och helt OK att stå på. Måndag morgon kör vi mot Oliva för att kolla om där finns något trevligt ställe att besöka. Hittar en plats längs sandrevlarna en bit utanför staden, men väljer att köra till Calpe. Tar in på camping Calpe Mar där vi känner oss ganska hemma eftersom det är fjärde gången vi ligger här. Vädret har nu blivit mer normalt för årstiden dvs. dagstemperatur runt
20- 22 grader och lite svalare nätter. Det enda positiva med det är att nattsömnen blir behagligare, vi hoppas dock på att värmen snart ska öka dagtid och solen ska lysa på oss så att solbrännan inte bleknar bort. I morgon fredag kör vi till Benidorm för att träffa våra kära vänner från Flen.

Fredag 25 okt.
I går torsdag var det så dags att tvätta. Tar in på Playa Tropicana tillsammans med Mona och Charlie och utför våra sysslor, männen tvättar även bilarna så att de blänker. Svettropparna tränger ut genom alla porer efter dagens arbete så det blir att svalka sig i havet och sedan inta en solstol vid poolen. Grillning utanför Mona och Charlies bil och därefter revansch i Sequence. Kryper till kojs i nytvättade sängkläder och sover gott tills solen stiger upp vid 8.30 tiden. Idag lämnar vi campinglivet igen och kör till Torrenostra endast en sträcka på knappa milen för att åter stå längs havet och sandstranden och ta tillvara solens strålar och det salta havsvattnet.

Söndag 20 okt.
Fredag kväll får vi besök av två trevliga poliser som upplyser oss om att det är förbjudet att campa utanför campingarna i hela Cambrilsområdet. Oj då säger vi, inget vi känt till!
Så lördag morgon packar vi ihop våra grejor och tackar för de underbara dagarna vi fått avnjuta på denna fina plats. Mona och Charlie kör tillsammans med Lena och Tomas till Peñiscola och vi kör till Alcossebre. Här har vi just avnjutit en god middag på en mysig liten krog. Vi serverades grillade kycklingvingar, friterade lökringar, kycklingnuggets och pommes frites till det facila priset av 6€/person. Jannes sitter och halvsover i solen medan Renée delger er där hemma hur vi har det. Vi tar in på camping Playa Tropicana i början på nästa vecka för att tvätta innan vi kör vidare söderut.

Onsdag 16 okt.
Ligger kvar i Platja Larga då vädret är helt underbart. 27 grader i luften och 23-24 i vattnet. Renée har även hon känt på det salta vattnet i Medelhavet vilket är första gången på de 5 år vi övervintrat här. Ligger tillsammans med ett svenskt par från Hanaskog, Lena och Tomas. I morgon dyker förmodligen Mona och Charlie upp vilket ska bli trevligt. Stannar ytterligare några dagar innan vi kör vidare söderut.

Måndag 14 okt.
Har nu haft kontakt med Masmovil i Spanien och fått vårt Internet uppkopplat så att vi kan hålla kontakt med er där hemma och övriga världen igen.
Sedan vi lämnade Italien har följande hänt:
Har besökt Ingrid och Lasse i  Franska Sanary , deras paradis med husbil för ett par månader varje höst. Hade tre mysiga dagar tillsammans då de visade oss omkring på sina favoritplatser. Träffade också Lisa, Janne, Lena och Håkan som låg på samma camping Magador. Nöjda med Frankrike och den kalla Mistralen styr vi kosan "hemåt" mot vårt vinterland Spanien. Första stoppet blir vid gränshandeln mot Frankrike där vi övernattar. Söndag morgon gör vi lite inköp och kör vidare söderut till en av våra favoritplatser,
Platja Larga 10 km norr om Tarragona. Här lyser solen från en klarblå himmel och temperaturen ligger på behagliga 24 grader, vattnet håller dryga 20 så Janne njuter av saltet och
 vågorna från Medelhavet. Fick ett mail idag från Mona och Charlie som ligger lite norrut och som vi hoppas på att träffa snart över ett glas vin en en match i Rummikub. Stannar här
 cirka en vecka om ingen kommer och kör bort oss.

Tisdag 8 okt.

Inget besök hos Nobel då det var stängt på måndagar. Letade istället efter Evert Taubes gamle vän den Glade Bagaren men även han höll sig undan. Fick nöja oss med att strosa
 omkring i gränderna och njuta av alla fina blommor, innan de skickas till Nobel Festen. Med detta avslutar vi vår tur i Italien för vidare färd genom Frankrike till Spanien.

Måndag 7 okt.
Har nu nått det sista av oss planerade målet i Italien dvs. San Remo. Efter en körning på 7,5 mil från Finale Leguria checkade vi i går in på en camping 4 km sydväst om
San Remo. Fick tvättat allt som vi smutsat ner under de dryga tre veckorna som vi varit ute. Idag blir det en busstur in till centrum, som svenskar tycker vi att man ska besöka
Alfred Nobels villa och se var han avslutade sitt liv. Säkert är många här i staden redan i full gång med  det årliga blomsterarrangemanget som ska till Nobel festen i Stadshuset.
Vädret är lite si och så, en hel del moln men temperaturen ligger ändå på dryga 20 grader. När vi nu lämnar Italien kan det dröja lite med uppdateringen då vi inte har något
Internet förrän vi kommer till vårt "vinterhemland" Spanien.

Lördag 5 okt
Färden från Pisa gick genom städerna Massa och Carrera. Den kända och omtalade marmorn som är så vacker kommer dock från ett område som bara ser ut som ett riktigt   industri område. Men väl framme vid en av de 5 byarna
(Cinque Terre) öppnar sig en fantastisk vy utöver Medelhavet. Vägen ner till Monterosso var inte så kul, då den avsmalnade ganska häftigt och turistbussarna kom i ganska hög fart, naturligtvis i kurvorna. Inte många centimeter att spela på! Längst ute vid stranden finns en ställplats för husbilar där vi parkerar. Strandens barer inbjöd direkt till en bruschetta och lite vin för att lugna ner nerverna. Därefter blev det en promenad in till den gamla delen av byn, där det serverades sangria och Aperol Spritz.

Fredag 4 okt.
Torsdag morgon kör vi vidare genom Chianti, gör några avstickare på vägen för att kika på fler små byar. Känner oss dock nöjda med den här delen av Toscana och slutmålet för dagen blir Pisa. Hittar en ställplats någon km utanför de gamla delarna. Tar direkt en promenad in till det omtalade tornet. Även här myllrar det av turister, kön ringlar sig runt det lutande Tornet. Har ingen lust att köa så det blir rundvandring för att se vardagslivet även i den här italienska staden. Stannar endast en natt. I dag ska vi försöka ta oss till  en av de 5 byarna som slingrar sig utmed kustremsan i Ligurien innan vi fortsätter längs Medelhavet till den "Glade bagaren" i San Remo och vidare in i Frankrike.

Onsdag 2 okt.
Efter storstadens vimmel i måndags har vi nu tagit oss till det lite lugnare vinområdet Chianti. Första stoppet blir Greve in Chianti en charmig liten by med många mysiga
restauranger. Vinprovning av olika Chiantiviner har självfallet börjat. Priserna är inte direkt vad vi är vana vid från Spanien men smakerna är utmärkta. I dag tar vi en cykeltur till den
lilla staden Montefioralle en bit upp på sluttningarna, då är det skönt att man har el-cykel när man färdas i strålande solsken längs vinrankorna.
Efter halva vägen är vi tvungna att erkänna att inte ens el-cyklar klarar alltför branta stigningar. Bara att låsa cyklarna och hänga hjälmarna på styret. Men det var mödan värt,
för väl  uppe möts vi av en gammal liten by med charmiga hus. Blir också serverade en god lunch av Mama Gabriella på en mysig bykrog med utsikt över berg och vinrankor.

Söndag 29 sept.

Har under de gångna dagarna sedan vi lämnat Venedig hunnit med både sol, bad och lite kulturella äventyr. Lördag morgon går turen upp till San Marino på slingrande vägar
 med  vidunderliga vyer utöver Italiens vackra natur. I Republiken bor ca. 32 000 personer, där många måste arbeta med turistnäringen. Intar en god lunch och går genom alla de
 små gränderna som är fyllda av butiker med tax-free varor. Efter några timmar känner vi oss nöjda och kör ner på de brant stupande vägarna mot vår övernattning i San Leo.
 En by uppe i bergen som trots sitt läge med smala slingrande vägar är fylld med turistbussar och italienska husbilar. Idag söndag går färden vidare mot Florens i lite halvmulet väder
 med duggregn.

Tisdag 24 sept.

En kanondag i Venedig med bra väder, sol ömsom moln som svalkade i värmen. Har fått uppleva ytterligare en plats som vi haft på vår önskelista. Bilderna får tala för vad vi såg
          och fascinerades av under dagen. I morgon  går färden vidare längs kusten ner mot Rimini innan vi kör till Florens och Toscana.

Måndag 23 sept.

Lämnar campingen i Lazise vid tiotiden och efter ca 3 timmars körning når vi Venedig. Har då passerat igenom Verona som inte verkade så tilltalande för oss. Romeo och Julia
           syntes ju inte till. Hittar en ställplats vid namn S. Giuliano där vi övernattar för att i morgon ta båten in till Venedig. Upplevelserna därifrån får ni ta del av vid nästa uppdatering.

Söndag 22 sept.

Genom Lisa Syren fick vi info i går om hur ni har det i Svedala. Här är temperaturen något högre så vi kan slappa på stranden och förgylla huden med lite färg. Lever lite turistliv
             på camping i Lazise några dagar då vi inte hittade någon ställplats på väg söderut från Riva del Garda. Naturen runt Gardasjön är underbar och här kryllar av tyskar som säkert
             tycker det samma som vi. Även många italienare har  tagit sig hit under helgen kanske många från Milano som endast ligger 15 mil här ifrån. I morgon måndag går turen vidare.
             Var vi stannar får ni läsa om nästa gång vi uppdaterar.

Torsdag 19 sept.

Vaknar till en underbart solig dag. Efter frukost blir det dusch och sedan upptäcka de omgivningar vi befinner oss i. Gör en ny bekantskap när vi passerar genom en camping
    för att kolla läget Birgitta och Bosse (gamla seglare) från Karlshamn är ute för att känna på livet som husbilsägare. De har starka funderingar på att sälja huset och bli
    övervintrare framöver. Kanske möts vi någonstans ute i  Europa, vem vet?

Onsdag 18 sept.
Internet fungerar alldeles utmärkt och vi har även kollat "skypen", samtal med Ingrid och Lasse som är i Frankrike. Dagens körning slutade i Riva del Garda där vi nu står på en ställplats tillsammans med övervägande tyska bilar. Solen lyser och värmer gott, och vi njuter av den vackra omgivande naturen.

Tisdag 17 sept.
Vid frukosten bestämmer vi oss för att lägga om turen då vi starkt misstänker att snön faller över passet på 2500 höjd som vi planerat att köra över till Italien. Tar istället Reschenpass som endast
ligger på 1500 m höjd. Allt går enligt planerna och väl framme i Merano möts vi av strålande solsken och en temperatur på 25 grader. Går direkt till centrum för inköp av simkort till datan så att    vi  kan uppdatera hemsidan och hålla koll på nyheterna. Parkeringen vi valt är gratis och det står många tyska bilar, men att vi skulle känna någon kunde vi inte drömma om. Plötsligt dyker en tjej och en kille upp vid vår bil och säger; Hej! har vi inte mötts i Portugal. Jo visst säger vi, först i Pego de Altar sedan i Silves, världen är ganska liten. Kvällen ägnar vi åt Rummikub och planering av morgondag. Godnatt klockan 22.30.

Måndag 16 sept.
Pratar med grannbilen som visar sig vara svensk och hemmahörande i Borås. De är ute på sin första tur och vi har lite tips att ge dem angående campingplatser i Spanien. Säger Hej då! till dem   och kör mot Österrike eftersom regnet bara öser ner och har så gjort den senaste veckan. Kör över Fernpass som ligger 1210 möh. än så länge lyser snön med sin frånvaro. Efter lite felkörning i Imst hittar vi så vägen till Sölden där vi tänkt stanna över natten. Hittar en gratis parkering mitt i centrum och går sedan för att inhandla lite mat. Paraplyet tar vi med för säkerhets skull eftersom regndropparna hänger tunga över bergen. På vägen hittar vi självfallet en mysig liten bar där vi gör ett kort stopp innan inhandlingen. Därefter är det dags att fälla ut paraplyet då regnet öser ner. Till vår förskräckelse ser vi att det inte är tillåtet att nyttja parkeringen nattetid. Inget annat att göra än att starta bilen och prova i nästa by, Zwieselstein. Fräcka som vi är stannar vi på en för oss tillåten plats mitt i byn. Turen är med oss denna gång och vi får sova lugnt. Vaknar dock mitt i natten av kraftig blåst och regn som smattrar på taket, när vi tittar på termometern visar den endast 5 grader på en höjd av 1500 m.

Söndag 15 sept.
Målet för dagen är Garmisch Partenkirchen vilket vi når efter ca. 50 mil. Checkar in och betalar 14€ innan vi går till byn för att äta en riktigt god tysk middag. Mätta och belåtna vandrar vi   tillbaka till bilen och intar en god nattsömn.

Lördag 14 sept.
Vaknar av att mobilen ringer för väckning kl. 06.15. Hoppar snabbt i kläderna och hinner med en snabbfika innan vi kör ombord på båten. Båten är packad med folk som ska till Tyskland över
dagen för inköp av diverse godsaker. Klockan 12.30 kör vi av färjan och tar oss ut på Autobahn, kör ca. 45 mil innan det är dags för middag och övernattning. Byn vi hittat heter Bitterfeld och är OK för en natt.

Fredag 13 sept
 Packar bilen med alla nödvändigheter och kör mot färjeläget i Trelleborg. Klockan har hunnit bli 17.00 innan det är dags att låsa ytterdörren. Övernattar på en ställplats innan hamnen för vidare    färd mot Sassnitz lördag morgon.